In de gemeenteraad van Kruisem is een nieuwe reglement goedgekeurd voor het plaatsen van horecaterrassen op het openbaar domein.

Schepen voor lokale economie Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Eigenlijk willen we zoveel mogelijk terrassen langs onze pleinen en straten zien verschijnen. De terrassen zorgen voor sfeer en gezelligheid. Dit reglement wil daar mee voor zorgen.’

Uiteraard zijn er een aantal beperkingen. De veiligheid staat steeds voorop.

Zo mogen de horecaterrassen op geen enkel ogenblik de doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers, .. en hulpdiensten hinderen. Er moet steeds een doorgang van 1,5 meter zijn. Daarnaast is vastgelegd dat op één en het zelfde terras hetzelfde terrasmeubilair en dezelfde parasols moeten worden gebruikt.

De gemeente gaat ook verder. Robrecht Bothuyne: ‘Om de horeca-ondernemers te steunen stellen we gratis windschermen ter beschikking. Dit zijn uniforme schermen die door de gemeente worden geplaatst op vraag van de horeca-uitbater. Zo kunnen mensen comfortabel genieten op hun favoriete terras én creëren we een uniform beeld doorheen de gemeente.’

Wie als horecazaak een terras op openbaar domein wil, moet dat aanvragen aan het schepencollege. Daar zal een formulier op de gemeentelijke website voor ter beschikking worden gesteld.

Het gemeentelijk reglement voor het plaatsen van horecaterrassen op het openbaar domein van de gemeente Kruisem werd éénparig goedgekeurd.