In Kruishoutem staat al sinds 1963 een uitkijktoren aan de Machelsestraat. De toren, een houten constructie langs 4 betonpalen, is in slechte staat. Het gemeentebestuur van Kruisem maakt nu budget vrij voor een nieuwe toren. De provincie heeft alvast haar steun

Schepen van toerisme Sofie Bauters: ‘we willen niet alleen een uitkijktoren, we willen de hele site vernieuwen en zo de belevingswaarde van een bezoekje aan de toren verhogen. Concreet denken we aan picknickbankjes maar ook aan plaatsen waar (lokale) kunstenaars hun werk kunnen tonen. De uitkijktoren moet dus aantrekkelijk zijn om meer dan één keer te bezoeken. We zijn alvast blij met de financiële steun van de provincie voor het project.’

De nieuwe toren wordt niet zomaar een replica van de huidige. Schepen van patrimonium Robrecht Bothuyne: ‘Met architect Tim Wielfaert werd een ontwerper aangesteld om van de toren een ‘landmark’ te maken: een constructie die een echte meerwaarde moet hebben voor ons landschap; denk maar aan de Vlooybergtoren in Tielt-Winge die in heel Vlaanderen bekendheid verworven heeft. We willen ook dat de site toegankelijk is voor iedereen, het een mooie groene site is en blijft en dat de privacy van de buren wordt gerespecteerd. We hopen het ontwerp in 2022 te kunnen voorstellen. Dan zullen we ook een participatiemoment organiseren. Om dan ten laatste in 2023, 60 jaar na de bouw van de eerste uitkijktoren, de nieuwe toren te kunnen inhuldigen.’