De kerstperiode zal in de fusiegemeente Kruisem wat feestelijker dan anders verlopen. De gemeente investeert 100 000 euro in nieuwe kerstverlichting. Burgemeester Joop Verzele en de schepenen van Toerisme en Openbare werken, Sofie Bauters en Robrecht Bothuyne, willen zo een hartverwarmende sfeer en gezelligheid creëren in elke dorpskern van de gemeente: ‘We doen dit niet alleen. In veel van onze dorpen werken verenigingen al lang rond kerstverlichting en -sfeer. Al voor de zomer zaten we met hen aan tafel om te kijken hoe we elkaar konden versterken. De gemeente voorzag extra kerstverlichting die dan door hen zal worden opgehangen en onderhouden. Dankzij de samenwerking met deze vrijwilligers krijgt elk Kruisems dorp extra kerstsfeer.’

Blikvangers

Maar ook het gemeentebestuur steekt een tandje bij: ‘In elke dorpskern voorzien we een eyecatcher, een opvallend verlicht symbool, omringd door grote verlichte kerstbomen. Ook de gemeentelijke gebouwen baden in kerstlicht’.

Samenwerking met Unizo

De Kruisemse handelaars kregen de kans, om in een groepsaankoop extra kerstverlichting aan te kopen. Een 12-tal ging daar ook op in. We werken hiervoor samen met UNIZO Kruisem. De schepenen: ‘We hopen dat dit kan bijdragen tot de kerstsfeer en de uitstraling van onze handelaars’.

Fotowedstrijd

Maar het houdt hier niet bij op. Bauters en Bothuyne: ‘We willen ook via sociale media de kerstsfeer bij de mensen thuis brengen. Daarom doen we een oproep: neem een foto bij de kerstverlichting in onze dorpskernen en publiceer deze op je sociale media met de hashtag #kerstinkruisem. De origineelste foto’s komen in XM info januari 2022. Bovendien maken de deelnemers kans op een Kruisembon van 10 euro. We maken de winnaars bekend in de XM info van januari’.