Danilith Nokere Koerse heeft het parcours van zijn wedstrijden herwerkt.

Voorzitter Robrecht Bothuyne: 'We werken aan een eigen identiteit van onze wedstrijden. De finish op Nokereberg is natuurlijk al uniek; er is geen andere eendagswedstrijd die aankomt bovenop een kassei-helling. En Nokereberg blijft de rode draad. Maar kasseien worden dat nog veel meer. Danilith Nokere Koerse gaat bewust niet de Ronde van Vlaanderen en andere voorjaarswedstrijden achterna, maar kiest voor een eigen profiel.'De start blijft op de Markt in fietsstad Deinze, daarna wordt een lange rit in lijn van zowat 100 kilometer afgelegd die de renners langs Nazareth, Gavere, Zingem, Zwalm, Oudenaarde, Wortegem-Petegem en Anzegem richting Nokere brengen.

Koersdirecteur van de mannenwedstrijd Rony De Sloovere: 'We brengen een aantal nieuwe hellingen in het parcours; zoals de bekende Wolvenberg, maar ook de nog onbekende Petegemberg. Samen met de kasseien van o.a. de Varent, Herlegemstraat, Lange Ast, Huisepontweg en Nokereberg wordt het parcours best wel selectief. In totaal krijgen de renners 1171 hoogtemeters, verspreid over 13 hellingen, waarvan 9 met kasseien, voor de wielen. Die kasseien kleuren onze koers: niet minder dan 25 kilometer van Danilith Nokere Koerse bestaat uit kasseien. Die bevinden zich grotendeels op het plaatselijke circuit door de Kruisemse deelgemeentes. De afstand van de wedstrijd perken we in tot 189 kilometer. Zo willen we er een attractieve wedstrijd van maken.

Gil Steyvers, de koersdirecteur bij de vrouwen: 'De vrouwenwedstrijd gaat grotendeels over dezelfde wegen; weliswaar met minder plaatselijke rondes. In totaal fietsen de vrouwen 126 kilometer. Ook hier een flinke portie van 15 kilometer kasseien. De dames krijgen 9 hellingen voor de wielen geschoven en overbruggen in totaal 800 hoogtemeters. Het is een uitdagend parcours, maar ook een veilig parcours. We vermijden gevaarlijke wegen en voorzien voldoende signalisatie & beveiliging waar nodig. Elke ploeg krijgt ook een volledig uitgewerkte 'safety manual' waarin elke vierkante meter van het parcours in kaart is gebracht. Ploegen en renners kunnen zo eventuele risico's goed op voorhand inschatten. Veiligheid is essentieel voor ons.'

Danilith Nokere Koerse was eerder al in het nieuws met het optrekken van het prijzengeld van de vrouwenwedstrijd tot het niveau van de mannen en de aankondiging dat naast de mannen ook de vrouwen een eigen live-uitzending krijgen. Dat genderverhaal van Danilith Nokere Koerse wordt gekleurd door kasseien.