Danilith Nokere Koerse editie 2022 staat in het teken van veiligheid. Voorzitter Robrecht Bothuyne: ‘We willen een trendsetter zijn. Valpartijen in de koers zijn allicht onvermijdelijk. Maar we zetten dit jaar meer dan ooit in op veiligheid om niet alleen valpartijen te vermijden, maar ook eventuele gevolgen te beperken.’

Koersdirecteurs Rony De Sloovere en Gil Steyvers: ‘Het begint preventief: bij het uittekenen van het parcours zoeken we niet de meest extreme omstandigheden op. Ook gaan we in overleg met de politie en de wegheerders, zowel van de steden en gemeenten als het Vlaams gewest, om tot een veilig parcours te komen. Bovendien beperken we het peloton. Zowel de mannen als de vrouwen rijden met slechts 20 ploegen. Een compacter peloton is een veiliger peloton. En bovendien is dit vaak garant voor een spectaculair verloop.’

Ook is dit jaar is dat er een uitgebreide risiso-analyse is gemaakt van het parcours. De ‘Event Safety Manager’, Peter Martens, heeft elke meter van het 189 kilometer tellende parcours onderzocht op mogelijke risico’s. Geen putje, paaltje of middengeledeider dat niet in kaart is gebracht. Telkens wordt aangegeven wat moet gebeuren om het risico in te perken: het wegdek aanpakken, stootkussen, signalisatie, extra seingevers,… Martens: ‘Op basis daarvan is ook een handleiding gemaakt voor de ploegleiders. Het gaat voor de mannenwedstrijd om een 135 pagina’s tellend document, met foto’s en aandachtspunten voor de renners. De renners kunnen zo zowel op voorhand als tijdens de wedstrijd gewaarschuwd worden voor gevaar.’

Om het parcours te beveiligen wordt samengewerkt met Boplan: het bedrijf uit Wevelgem voorziet stootkussens en beschermende totems die geplaatst worden op of bij gevaarlijke punten om zo de renners te beschermen. Maar de organisatie voorziet zelf nog eens bijkomende signalisatie en beveiliging rond bijvoorbeeld verlichtingspalen in de laatste kilometer. Ook worden richting finishlijn op Nokereberg alleen nadars zonder uitstekende pootjes gebruikt.

Nieuw is ook de samenwerking met het Noorse bedrijf ‘SafeCycling’. Dit voorziet ons van aangepaste, met LED-schermen voorziene, bewegwijzering en signalisatie. Zo worden obstakels en gevaarlijke kruispunten op voorhand veel beter aangeduid voor het aanstormende peloton. Ook hier wil Danilith Nokere Koerse dus een voorloper zijn.

Tijdens de wedstrijd wordt de situatie op en rond het parcours voortdurend in de gaten gehouden door een veiligheidsteam met politie, brandweer, organisatie, enz. Zo kan ingegrepen worden waar en wanneer nodig. Na de wedstrijd is er een debriefing en worden eventuele verbeterpunten voor een volgende editie al opgelijst.

De politiediensten zijn een belangrijke partner. de verkeersveiligheid en de openbare orde handhaven zijn onze belangrijkste prioriteiten. “Na een lange periode van strenge COVID-maatregelen, hoop ik dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt, zodat Nokere Koerse een feest is voor iedereen. De politie zal toezien op het respecteren van de verkeersmaatregelen, maar zet ook in op preventie, want voorkomen is beter dan genezen. Voor deze wielerwedstrijd zullen 51 politieagenten ter plaatse zijn” zegt de korpschef Joost Duhamel. “Opdat deze wielerhoogdag in onze gemeente vlot en veilig zou kunnen doorgaan, treffen we voor het doorgaand en plaatselijk verkeer een aantal verkeersmaatregelen. Zo zal er in een aantal straten een parkeer- en verkeersverbod gelden en zal je in verschillende straten slechts in één richting kunnen rijden”, merkt burgemeester Joop Verzele op.

Op de cruciale punten zullen politieagenten en seingevers het verkeer begeleiden. Deze maatregelen zullen ook impact hebben op het busvervoer. Het centrum van Kruishoutem wordt verkeersluw gemaakt. Hiervoor werd een circulatieplan opgemaakt. Verkeer die niet in het centrum hoeft te zijn, moet deze omleiding volgen. Er zijn shuttle-bussen vanaf het jeugdcentrum in Waregem en vanaf het Nieuw Plein in Kruishoutem naar de aankomstzone in Nokere. Ook zijn er fietsparkings voorzien. De organisatie roept op om zoveel mogelijk met de fiets naar Nokere te komen!