In de commissie welzijn hadden we het deze week over de screening op baarmoederhalskanker. Steeds minder jonge vrouwen zouden zich laten screenen. Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door het HPV-virus. Er is ondertussen een vaccin dat bijna volledig beschermt tegen dit virus.
Daarom is het belangrijk dat we blijven inzetten op preventiecampagnes die vrouwen aansporen om regelmatig een uitstrijkje te laten nemen, maar verder ook jongeren sensibiliseren om zich preventief te laten vaccineren.

Het doet misschien de wenkbrauwen fronsen, maar het is ook nuttig om jongens in te enten. Ook zij kunnen een HPV-infectie krijgen en doorgeven aan hun partner of er zelf ziek van worden: dit virus kan immers nog andere soorten kankers veroorzaken.

Sinds dit schooljaar kunnen CLB’s gratis een vaccin aanbieden voor 12-jarige jongens. Uit cijfers blijft dat het CLB Westhoek een goed voorbeeld is voor de rest van Vlaanderen: 95,4% van deze jongens kreeg ondertussen al een eerste vaccinatie.

Ik drong aan bij minister Beke om, samen met zijn collega van onderwijs Weyts, verder te werken aan preventie. Ze kunnen andere CLB’s bijvoorbeeld aansporen om een voorbeeld te nemen aan de manier van werken in de Westhoek. Zo zetten we meer ouders van jongens aan tot deze toch wel belangrijke vaccinatie.
Minister Beke beloofde hieromtrent contact op te nemen met zijn collega voor onderwijs (die ook bevoegd is voor de CLB’s).