De 40ste editie van het Kunstenfestival Watou is verplaatst naar 2021. Maar de gedichten, gekozen door medecurator Peter Verhelst voor 2020, kan je deze zomer uitzonderlijk toch lezen en beleven. De bundel ‘Watou 2020, gedichten’ past in je hand en in je broekzak. In en rond Watou ontdek je op de fiets een prachtig gedichtenparcours.

Kunstenfestival Watou blijft bestaan

Eind januari kondigde Stad Poperinge aan dat het Kunstenfestival Watou bleef bestaan en dat de stad de organisatie op zich nam. Met trots stelde het bestuur het nieuwe curatorenteam voor van de 40ste editie. Chantal Pattyn (netmanager Klara en presentator ‘Pompidou’), Benedicte Goesaert (zelfstandig curator) en Peter Verhelst (auteur) namen de artistieke leiding van het Kunstenfestival Watou op zich.
Goed nieuws was er ook begin april wanneer Stad Poperinge een subsidie binnenhaalde voor een bovenlokaal cultuurproject, met een principiële goedkeuring voor een bedrag van 220.000 euro verspreid over twee jaar. Onder het mentorschap van kunstenaar Koen Vanmechelen zou de stad op zoek gaan naar een nieuwe, hedendaagse invulling van het kunstenfestival vanaf 2021.
Het coronavirus gooide echter roet in het eten en eind april besliste het stadsbestuur in overleg met de curatoren en de medewerkers om de editie van 2020 te verplaatsen naar de zomer van 2021, nog steeds onder de artistieke leiding van het curatorentrio. Het onderzoekstraject, waarvoor de subsidie was goedgekeurd, schuift ook een jaar op.

Dichtbundel ‘Watou 2020, gedichten’

Medecurator Peter Verhelst bundelde, in samenwerking met uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts de selectie gedichten voor 2020 tot een unieke dichtbundel. Meer dan 50 gedichten van meer dan 35 dichters kregen een plekje in ‘Watou 2020, gedichten’. De dichtbundel kost 14 euro en is te verkrijgen via de webshop van Stad Poperinge, bij Toerisme Poperinge (Grote Markt 1) en de Mini Markt op het Watouplein in Watou.

Op de fiets: Gedichtenparcours Watou 2020

Het gedichtenparcours in en rond Watou en Poperinge leid je langs een selectie van 15 gedichten, die elk een specifiek plekje kregen. Je leest met zicht op een weide met hoeve, je luistert nabij een kapelletje, je geniet van woorden omringd door weelderige vegetatie. Ook het nieuwe gedicht van Peter Verhelst zelf over Watou 2020 maakt deel uit van het parcours. Het 35 km lange fietsparcours loopt langs de fietsknooppunten. De haltes met gedichten zijn te herkennen aan de lange roze paal met een dubbele ‘W’
bovenaan. Sommige gedichten laten zich alleen lezen, andere ook beluisteren, via de unieke stemmen van Brihang, Aurélie Nyirabikali Lierman, Zwangere Guy, Charlotte Adigéry, Frank Verdru, Erwin Mortier en Asha Karami. Ter plekke te beluisteren of via de website met de koptelefoon.