Vanmorgen besliste de Vlaamse Regering over het startquotum voor de opleiding van arts en tandarts.

Voor geneeskunde stijgt het quotum van 1153 naar 1276. Voor tandheelkunde gaat dit van 147 naar 180. Veel meer jonge mensen kunnen zo dus hun studie naar keuze toch aanvatten.

Zoals dat elk jaar gebeurt, buigt de Vlaamse Regering zich over de aantallen die zullen gelden in het kader van de numerus fixus van de toelatingsproeven geneeskunde en tandheelkunde die het volgende jaar worden georganiseerd. Men heeft daarbij iedere keer de mogelijkheid om de berekening, zoals die decretaal bepaald is, bij te sturen. De Vlaamse Regering maakt nu gebruik van deze mogelijkheid door de startquota gevoelig te verhogen.

Deze verhoging komt alvast tegemoet aan een reële nood in Vlaanderen. We behouden uiteraard het systeem van de numerus fixus voor de startende studenten, maar het maximum wordt gevoelig opgetrokken zodat meer jongeren kunnen starten met de studie van hun keuze.

Anderzijds moeten we uiteraard voorkomen dat jongeren die afstuderen hun beroep niet zouden kunnen uitoefenen omwille van een tekort aan Riziv-nummers. Deze vrees is ongegrond omdat er voor Vlaanderen nog aanzuivering mogelijk is van een reeks niet opgenomen Riziv-nummers.

In een decreet dat het Vlaams Parlement ondertussen al goedkeurde, wordt bepaald dat een Vlaamse planningscommissie wordt opgericht. Verwacht wordt dat deze planningscommissie, snel van start zal kunnen gaan en de Vlaamse zorgnoden verder kan preciseren. Dit is trouwens ook een maatregel die in het Vlaams regeerakkoord vastgelegd werd.