Het Poperingse stadsbestuur ondersteunt de oproep van Poperingenaar Karel Vandenbroucke richting gezinnen, bedrijven, verenigen en andere organisaties om hun oude laptop of computers te doneren. De computers zullen in samenwerking met de Poperingse scholen ter beschikking worden gesteld aan leerlingen die geen toegang tot een computer hebben.

Uit een rondvraag van Poperings onderwijsschepen Loes Vandromme (CD&V) blijken lang niet alle leerlingen in het lager onderwijs en secundair onderwijs over een eigen laptop te beschikken: “Meer dan 10% blijken niet over een computer, laptop of tablet te beschikken. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat de scholen zullen opengaan na de paasvakantie. Er zal dus van op afstand worden lesgegeven of op zijn minst huiswerktaken worden doorgegeven via de computer, wat geen evidentie is voor de leerlingen die niet over een eigen computer beschikken. Eerder was er al de Vlaamse oproep, maar er zijn toch nog een aantal bedrijven die voor de lokale scholen en leerlingen willen ondersteunen. Vandaar dat we dit lokaal ook willen oppikken.”

Het stadsbestuur van Poperinge wil dan ook graag de eerdere oproep van Poperingenaar Karel Vandenbroucke richting gezinnen, bedrijven, verenigen en andere organisaties om hun oude laptop of computers te doneren ondersteunen. Karel verzamelde op vandaag al acht laptops. “Als stadsbestuur moeten we de actie van Karel kracht bij zetten en ondersteunen, alle Poperingse leerlingen verdienen goed onderwijs. Ook in crisistijd en ongeacht de portemonnee van hun ouders. De computers zullen worden ingezameld in het sociaal huis. De sociale dienst kijkt dan samen met de scholen om de computers bij de juiste leerlingen te krijgen,” aldus schepen voor sociale zaken Bryan Vanderhaeghe.

De laptops of computers moeten wel in staat zijn om Windows 10 te laten draaien. De informaticadiensten van de scholen maken de computers schoon en gebruiksklaar.

Wie laptops of computers wil doneren neemt contact op met:

OCMW Poperinge: 057/33.33.00