Het organiseren van socioculturele activiteiten, van theatervoorstellingen tot vorming, is tegenwoordig geen evidentie. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus stellen organisatoren voor heel wat uitdagingen. Stad Poperinge wil hierin de Poperingse verenigingen volop ondersteunen en nodigde hen allen uit op de infosessie op dinsdag 15 september. Alle manieren van ondersteuning, inclusief een handig draaiboek, komen hier aan bod. De boodschap is dat er veel kan, en mag, mits het naleven van de richtlijnen, en dat de verenigingen geen schrik moeten hebben om activiteiten te organiseren.

De stad heeft de voorbije maanden verschillende inspanningen gedaan voor het ondersteunen van alle verenigingen: in juni konden de Poperingse verenigingen intekenen op het aanbod van een ‘coronapakket’. Het pakket had als doel om de verenigingen op weg te zetten bij het organiseren van activiteiten. Het bevatte handgel, ontsmettingsproduct, papieren doekjes en tape om markeringen aan te brengen. 64 van de 103 socioculturele verenigingen haalden een dergelijk pakket op. De uitleendienst zelf is uitgebreid met o.a. plexischermen, ontsmettingszuilen en signalisatieborden. Verenigingen en organistoren kunnen ook altijd bij de cultuurdienst zelf terecht voor advies.

Cultuurseizoen 2020-2021

De ticketverkoop van het nieuwe cultuurseizoen is na veel wikken en wegen van start gegaan op woensdag 2 september. Het programma is een mix van humor, theater, muziek, cabaret, lezing en film, voor jonger en voor ouder.

Om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor zowel publiek, artiesten als medewerkers, verlaat de dienst cultuur tijdelijk zijn vaste stek in CC Ghybe en wordt JC De Kouter het nieuwe cultuurhuis van Poperinge. De zaal wordt volledig omgetoverd met een podiumvloer, gezellige tafeltjes en een getrapte tribune waar iedereen in zijn of haar sociale bubbel kan genieten van de voorstellingen. Net als CC Ghybe zal de tijdelijke zaal ook ter beschikking staan van de Poperingse verenigingen. Zo plannen de toneelverenigingen hun jaarlijkse productie in de nieuwe zaal.

Wie meer te weten wil komen over de verschillende vormen van ondersteuning van de stad voor de verenigingen, of over de nieuwe tijdelijke zaal, is welkom op de infosessie. Inschrijven is verplicht via cultuur@poperinge.be.