Elk jaar krijgen scholen de gelegenheid een creatief project in te dienen via het online platform voor cultuureducatie Cultuurkuur.be. In totaal kregen 185 Vlaamse scholen het nieuws dat hun ‘dynamoproject’ of hun cultureel project werd goedgekeurd. Dankzij de financiële steun kunnen leerkrachten meer cultuur brengen in de klas én het brengt verschillende actoren samen.

Heel recent kregen 185 Vlaamse scholen het goede nieuws dat hun ‘Dynamoproject’ goedgekeurd werd. Via Cultuurkuur.be, het online platform voor cultuureducatie krijgen scholen elk jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. Elke school van kleuter tot hoger onderwijs kan dat doen vanuit haar eigen identiteit. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. Dankzij die financiële steun kunnen leerkrachten meer creatieve cultuurprojecten opzetten, samen met plaatselijke kunstenaars. Meer cultuur dus, in de klas!

37 West-Vlaamse scholen
In West-Vlaanderen werden maar liefst 37 scholen geselecteerd. De projecten zijn heel uitéénlopend van aard en krijgen elk een steunbedrag van maximum 2000 euro. De meeste projecten (56 procent) worden georganiseerd in het basisonderwijs, maar ook in het secundair (37 procent), in het volwassenenonderwijs (5 procent) en in het deeltijds kunstonderwijs (2 procent).
Vooral de samenwerking tussen verschillende lokale actoren is heel interessant en leerrijk. De scholen kunnen iets extra’s aanbieden op gebied van cultuur, de partners leren elkaar beter kennen wat beloftevol kan zijn voor volgende samenwerkingen en niemand hoeft er financieel voor op te draaien. Dit soort projecten zijn een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het leerplichtonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs.

Radio Copain in Poperinge
In Poperinge wordt al enkele jaren een samenwerking opgezet tussen verschillende basisscholen en het deeltijds kunstonderwijs. Dit jaar wordt voor de tweede keer al ‘Radio Copain’ uitgewerkt. Verschillende klassen maken dan live radio. Vooraf oefenen ze zich in spontaniteit, mogen ze zich creatief uitleven en knutselen ze een radiostudio in elkaar, dit alles in samenwerking met de Kunstacademie. Zo geven we de creativiteit van de leerkrachten een duw in de rug. Niet alle ouders zijn met cultuur bezig, dus halen we cultuur naar de klas. Dit is een mooi voorbeeld van hoe ik cultuur en onderwijs in Poperinge samen tracht te brengen en te versterken.
Wil je als school ook zo’n creatief cultuurproject opzetten? Op www.cultuurkuur.be vind je er meer info over!