Wist je dat onze kunstacademie in Poperinge ook over heel wat wijkafdelingen buiten Poperinge beschikt? In Lo-Reninge bijvoorbeeld kunnen kinderen les volgen in Beeld, Muziek en Woordkunst-drama. Place to be daar is de Oude Jongensschool van Reninge.

In Beeld kunnen kinderen van 6 tot 12 voluit kunnen experimenteren met papier, verf, potlood, wasco en boetseerklei. het is dus méér dan zomaar wat knutselen. Het deeltijds kunstonderwijs werkt met artistieke doelstellingen die de kinderen leren hoe ze zich kunnen uitdrukken via hun beeldend werk. Ze leren een taal die je spreekt met kleuren en vormen. Leerkrachten zijn Trui Chielens en Valentine De Meester.

In de klas Woordkunst-drama kunnen kinderen vanaf het derde leerjaar terecht. Maar ook laatbloeiers uit het vijfde of zesde leerjaar zijn nog welkom. 1 uurtje per week leren ze de taal kennen als het tofste speelgoed dat je maar kan dromen. Met je eigen stem kan je schreeuwen en fluisteren, blij zijn of gloeiend kwaad. We werken met gedichtjes en verhaaltjes, maar spelen ook toneel of bedenken zelf gekke, grappige tafereeltjes. Je wordt een clown of een hondje, je loopt als een gans of praat als een heks. Na een paar jaar voel je je thuis op het podium als in je eigen kamertje. Leerkracht is Brigiet Lannoye.

En dan is er nog Muziek. Hier mikken we vooral op kinderen uit het derde leerjaar, want een volledige graad muziek duurt vier jaar. Daarin zijn twee onderdelen: een uurtje instrument en twee uur muziekatelier waarin notenleer en andere theorie hand in hand gaan met het samen musiceren. In elke les staat het instrument centraal. In Reninge bieden we verschillende instrumenten aan: gitaar, piano, viool, zang en blokfluit. Leerkrachten zijn o.a. Annelies Detru en Benjamin Luyckx.