OPENDOEK, de koepel van het amateurtheater, lanceert deze zomer de podcast HET BANKJE.

Nadat de Nationale Veiligheidsraad op 8 juni het licht op groen zette voor kleinschalige culturele activiteiten, hebben op 1 maand tijd meer dan 100 amateurkunstenaars uit Vlaanderen en Brussel 20 luisterverhalen geschreven, ingespeeld en visueel verbeeld. De verhalen zijn tot 31 augustus via een QR-code te beluisteren op bankjes in meer dan 60 steden en gemeenten, ook in Poperinge.

De podcast brengt theater zelfs in coronatijd tot bij het publiek: je neemt tijdens een wandeling of een fietstocht plaats op een bankje in de deelnemende steden en gemeenten en je bent getuige van de meest intieme, bizarre, aangrijpende dialogen die zich (misschien) hebben afgespeeld op de plek waar je zit. Je scant met je smartphone de QR-code op het bankje en je bent meteen getuige van een origineel gesprek tussen twee mensen. In Poperinge vind je podcastverhalen terug op 18 bankjes in het centrum.

Om dit zomerse coronaproof theaterproject, naar een idee van Wim Chielens, te verwezenlijken, bracht OPENDOEK verschillende disciplines uit de amateurkunsten uit Vlaanderen en Brussel samen: theatermakers en acteurs, schrijvers en visueel-grafische talenten.

Meer informatie over de schrijvers, (stem)acteurs en grafische talenten: www.opendoek.be/hetbankje.