Op vrijdagavond 6 december verwelkomen we je graag in bib De Letterbeek om deel te nemen aan De Schrijfwijzen. Dat is Het Groot Dictee Heruitgevonden, een dictee voor íédereen die graag speelt met letters. De Poperingse bib is de enige uit de Westhoek die deelneemt aan dit nationale taalevenement.

Deelnemers hoeven dus zeker geen spellingkrak te zijn om mee te doen. Het dictee wemelt niet van de moeilijke woorden, maar laat je creatief aan de slag gaan met taal. Het spel start om 19.30 u. stipt en dat simultaan in meer dan 100 bibs over heel Vlaanderen en Brussel. De avond bestaat in feite uit twee delen: een ‘traditioneel’ dictee, en vervolgens het vormen van een langste woord aan de hand van een powerpointprojectie waar de deelnemers keuzes moeten maken bij moeilijke woorden.

Bibliothecaris Lieve Campforts vertelt: “Het Groot Dictee Heruitgevonden is een soort verderzetting van Het Groot Dictee van de Nederlandse taal, dat vroeger in Vlaanderen en Nederland op tv werd uitgezonden. Zeg maar, een jaarlijkse hoogdag van de Nederlandse taal. De dicteetekst, ludiek en origineel, is van de hand van de jonge, getalenteerde schrijfster Annika Cannaerts die in een wedstrijd werd geselecteerd. Het is wel bijzonder dat wij de enige bib zijn van de 19 Westhoek-gemeenten die hieraan meedoet.

Het evenement is heel zeker laagdrempelig: enige doelstellingen zijn taalplezier, onze bib – waar iedereen toch elke dag met letters, taal en verhalen bezig is - in de kijker plaatsen en een leuke activiteit opzetten voor een breed publiek.”

Wat valt er te winnen? Toffe prijzen en eeuwige roem: mooie, gegraveerde pennen en prijzen van op Poperingse kerstmarkt.

De Standaard biedt vanaf 7 december een online zusje van het dictee aan. De winnaars van alle bibliotheken en van het online dictee nemen het tegen elkaar op tijdens de grote finale van De Schrijfwijzen, die plaatsvindt op zaterdag 18 januari 2020 in de Koninklijke Bibliotheek van België. De grote winnaar, ‘De Schrijfwijze 2019’, gaat aan de haal met een exclusieve Belgische designpen.

De Schrijfwijzen/Het Groot Dictee Heruitgevonden wordt gecoördineerd door Creatief Schrijven vzw i.s.m. de bibliotheken en De Standaard naar een idee van de bibliotheek van Mechelen.

Trommel je taalminnende vrienden op en speel mee op 6 december ! Inschrijven is gratis en kan aan de balie in onze bib, via bib@poperinge.be of 057 33 29 02.