Op 1 september gaan onze kinderen en jongeren opnieuw naar school. Dat er gezien de corona-epidemie geen normaal schooljaar van start zal gaan, is evident. Volgens de huidige afspraken zijn leerlingen in het secundair onderwijs bij de start in code geel ook steeds verplicht om in de klas een mondmasker te dragen, met uitzondering tijdens de pauzes en tijdens het sporten. CD&V pleit er voor om de verplichte mondmaskerdracht in de klaslokalen los te laten wanneer er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt.

CD&V baseert zich hiervoor op de oproep van de ‘Belgian Pediatric Covid 19 Task Force’, die recent nog de noodzaak voor een meer rationeel mondmaskergebruik aankaartte. Deze Task Force stelde voor om het mondmasker niet te verplichten in het klaslokaal zelf, maar enkel bij bewegingen buiten het klaslokaal. We roepen de minister van Onderwijs dan ook op dit punt opnieuw te bespreken met de onderwijspartners. Op basis van een lokale risicoanalyse en mits een optimale ventilatie van het klaslokaal is een verplichting van het dragen van een mondmasker niet nodig.

Gezond verstand

Op basis van de informatie uit het overleg met de onderwijspartners blijkt duidelijk dat de mondmaskerplicht een soort van compromis was voor een volledige opening van de scholen in code geel. We hebben daar begrip voor, maar zijn ervan overtuigd dat het comfort en welzijn van de leerkrachten wel hand in hand gaan met mondmaskervrije klaslokalen. Indien op basis van een risicoanalyse blijkt dat de afstanden wel gerespecteerd kunnen worden in de klas, of wanneer er schermen van plexiglas vooraan de klas geplaats kunnen worden, moet het mogelijk zijn om geen mondmasker te dragen.

CD&V pleit er dan ook voor om die verplichte mondmaskerdracht in de klaslokalen los te laten wanneer er sprake is van een goede ventilatie. Laat er geen misverstand over verstaan: wanneer er geen goede ventilatie mogelijk is, moet een mondmasker verplicht worden. Wanneer klaslokalen goed verlucht kunnen worden, bijvoorbeeld door te kiezen voor plaatselijke ventilatiesystemen in of boven een raam, is dat niet nodig. Vlaanderen zou daarmee niet alleen staan: in veel andere landen geldt er geen mondmaskerplicht in klaslokalen.