De laatste weken was er wel wat te doen rond de zogenaamde 'dutjestaks': ouders betalen om hun peuter 's middag op school nog een dutje te laten doen.

In de commissie onderwijs hadden we het er vorige donderdag ook over. Vanuit onze fractie bracht ik twee aanvullende punten aan.

Ten eerste vinden wij in deze discussie dat de mogelijkheid absoluut niet mag bestaan dat er A- en B-kleuters zijn, namelijk kleuters die ouders hebben die betalen en die een dutje mogen doen, en kleuters die ouders hebben die niet betalen en die niet zouden mogen slapen.

Ten tweede moeten we zeker ook rekening houden met de context. Ik heb zelf als schepen van Onderwijs lokaal een bevraging gedaan, en er is heel wat verschil in hoe ouders omgaan met de vraag van kleuters die wat moe zijn en zich eventjes te slapen willen leggen. Hoe scholen zich organiseren om op die behoefte van die kleuters in te gaan, dat is heel divers. Daarin moeten we ook de autonomie van de school erkennen.

Een fragement met mijn tussenkomst in de commissievergadering vind je hier.