De Coronacrisis stelt niet alleen onze fysieke gezondheid op de proef, we moeten ook zorg dragen voor de mentale gezondheid van ons allen.

Vorig week al, kondigden minister Beke van Welzijn en minister Dalle van Jeugd aan, dat er extra middelen vrijgemaakt worden voor de ondersteuning van onlinehulpverleningsinstanties zoals 1712, Tele-onthaal, Awel enz.

Ik vroeg cijfers op over CLB-chat: een online en netoverschrijdende hulpverleningstool van de verschillende CLB’s.

Het aantal oproepen via CLB-chat nam in de voorbije 2 weken met maar liefst 175% toe. In dezelfde periode vorig jaar werden er 275 gesprekken gevoerd, in de afgelopen 2 weken waren dat er niet minder dan 761.

Deze stijging toont aan dat CLB-chat wel degelijk een belangrijke plaats inneemt in het aanbod aan online hulpverlening. De CLB’s bevinden zich immers op het snijvlak tussen welzijn en onderwijs en bekleden zo een unieke functie want ze slagen er in de kinderen en jongeren in hùn leefwereld te bereiken.

Het aantal ouders op de chat steeg in de voorbije weken ook spectaculair met meer dan 700% ten opzichte van dezelfde periode vorig schooljaar. De grootste bezorgdheden gaan over lichamelijke gezondheid  (stijging met 500%) en leer- en studiemethode (stijging met 280%).

Ook het aantal gesprekken rond sterk verontrustende situaties steeg, maar blijft tot nu toe gelukkig vrij beperkt.

Daarnaast is er ook het ‘blended chatten’: deze vorm van hulpverlening wordt met name tijdens de coronacrisis ingezet voor het voeren van begeleidingsgesprekken met leerlingen (en ouders), nu face-to-face contacten niet meer mogelijk zijn. In normale omstandigheden wordt blended chatten ook al ingezet als afwisseling voor de face-to-face gesprekken.

Eerder al ondervroeg ik de minister van Onderwijs over zijn intenties rond de ondersteuning van deze vorm van hulpverlening. Nu wordt CLB-chat via projectsubsidies gefinancierd. De minister bevestigde vorige week in de plenaire vergadering dat deze middelen zeker behouden blijven. Ik hou dit alvast mee in de gaten!

De CLB’s konden in een mum van tijd inspelen op de sterk veranderde actualiteit en slagen er via deze online dienstverlening in, om de leerlingen en ouders nabij te zijn en te blijven. Dat is in deze bijzondere tijden van essentieel belang.