Een buurtsalon??? Wablieft?

De concrete aanleiding voor het opstarten van het project ‘buurtsalons’ was de zoektocht naar een vernieuwde aanpak voor de uitleenposten van onze bibliotheek ‘De Letterbeek’. In de deelgemeenten zijn er namelijk dorpsfilialen. Enerzijds zochten we een manier om deze filialen weer wat dynamiek te geven en anderzijds hoorden we de wensen én de behoeften van dorpsbewoners, bijvoorbeeld dorpsbewoners die zich niet naar het centrum kunnen verplaatsen, voor een behoud van die dienstverlening in hun dorp. De bibliotheek is volop zoekende naar een mogelijke nieuwe invulling maar wil dat doen in nauwe betrokkenheid met de dorpsbewoners.

Zo komt ook het Lokaal Dienstencentrum De Bres in deze oefening aan bod. Lokale dienstencentra (LDC) hebben hebben namelijk een heel ruime opdracht en taakomschrijving meegekregen. Nu bereikt De Bres vooral inwoners van het centrum van Poperinge. In de komende jaren, gaan we op zoek hoe we een mobiele dienstverlening voor de deelgemeenten kunnen organiseren.

We zien trouwens een overlapping met de opdracht en taakomschrijving van de bibliotheek. Elk vanuit hun eigenheid vervullen De Bres en de bib hun rol in onze lokale samenleving, maar door samen te werken kunnen ze een nog grote meerwaarde creëren.

Buurtgericht werken
De afgelopen jaren is er ook steeds meer te doen rond het zogenaamde ‘buurtgericht werken’. Buurtgericht werken is een werken voor, in en met de buurt.

Door buurtgericht te werken willen organisaties en diensten alle mensen in de buurt bereiken met hun dienstverlening, ook de groepen die niet zelf de weg vinden. De buurt wordt ingezet als middel om doelen te realiseren. Samen met de buurt worden problemen oplost om zo mee de leefbaarheid en de sociale samenhang te vergroten.

Poperinge zet de komende jaren sterk in op dat buurtgericht werken. Een buurtsalon is een concreet voorbeeld en initiatief van een buurtgerichte werking. Het is een multifunctionele en centrale plaats in het dorp met dienstverlening, ontmoeting én mobiliteitsvoorzieningen, op maat van dat dorp. Een echte "hub" waar iedereen thuis is en waar bruggen gebouwd worden tussen de verschillende "groepen" in het dorp.
Het concept van het ene buurtsalon wordt niet zomaar gekopieerd in een andere deelgemeente maar op maat en schaal van het dorp en haar inwoners. Samengevat: een buurtsalon is een bruisend knooppunt in het dorp!

Buurtsalon Watou

Na het buurtsalon in Roesbrugge-Haringe, gaat nu ook in Watou een buurtsalon van start! Dit buurtsalon wil een gezellige ontmoetingsplaats zijn voor en door inwoners van Watou. Het buurtsalon is er voor iedereen.
In 2020 organiseert de stad Poperinge een participatietraject mét de inwoners om verdere

invulling te geven aan het buurtsalon.
Inwoners van Watou kunnen nu alvast voor volgende zaken terecht in het buurtsalon:

• Trefpunt
Lukt het je niet om wegwijs te geraken uit jouw administratie? Heb je moeite met het invullen van online documenten? Of heb je gewoon zin in een kopje koffie… dan kan je vanaf 18 januari 2020 terecht in het trefpunt.
Het trefpunt is open op zaterdag 18/1 – 15/2 – 21/3 – 18/4 – 16/5 – 20/6, telkens tussen 10 en 12 u.
• Zitdag dienst seniorenzorg
Advies of ondersteuning nodig bij het ouder worden? De dienst Seniorenzorg kan helpen. Inwoners kunnen terecht bij de dienst Seniorenzorg elke eerste dinsdag van de maand van 13.30 tot 16.30 u..
• Bibliotheek
In het buurtsalon kunnen inwoners nog steeds terecht voor het ontlenen van boeken. Je kan er ook de krant lezen of internet raadplegen. Elke vrijdag van 14 u. tot 18 u.
• NESTOR Poperinge
Geraak je niet zelfstandig in het buurtsalon? Dan kan je een beroep doen op NESTOR Poperinge: 057 46 96 02.