Neutrale bezoekruimtes moeten meer bekendheid krijgen in het ondersteuningsaanbod van partners die uit elkaar gaan,  vindt Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers (CD&V). Nu worden  bezoekjes aan zo’n neutrale ruimte voor vele gezinnen die na een ouderlijke scheiding problemen hebben met de omgangsregeling met de kinderen veelal opgelegd vanuit een gerechtelijke context. Dat terwijl ze heel waardevol en vaak ook preventief werk zouden kunnen leveren, los van procedures, aldus Schryvers.

Wanneer ouders uit elkaar gaan, ontstaan er soms moeilijkheden bij de uitoefening van de omgangsregeling met de kinderen. Als de partners zelf niet tot een akkoord komen, kan een neutrale bezoekruimte begeleiding bieden. Daar gebeuren de contacten in een neutrale setting en kan er gewerkt worden aan een herstel van de verstandhouding.

Die bezoekruimtes hebben hun handen vol. Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers opvroeg bij Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen blijkt dat er 125 dossiers op een wachtlijst voor een neutrale bezoekruimte in Vlaanderen. In Gent (46) en in Antwerpen (41) zijn de wachtlijsten het langst. Voor 27 dossiers bedraagt de wachttijd langer dan zes maanden.

De meeste gezinnen die terechtkomen in een neutrale bezoekruimte zijn doorverwezen door de rechter. “Dat neemt niet weg dat er daarbuiten ook heel wat situaties zijn waarbij het waardevol kan zijn om de omgang tussen de betrokken partijen te laten doorgaan in en te modereren door een neutrale bezoekruimte,” vindt Schryvers, “Ook vanuit de bemiddeling zou hier meer op ingespeeld kunnen worden. Zowel de kinderen als de ouders ontmoeten er elkaar in een rustige setting.  Vaak kan zo worden voorkomen dat een sluimerend conflict escaleert.”

De neutrale bezoekruimtes passen in de visie van het Vlaams welzijnsbeleid om binnen de CAW een laagdrempelig aanbod uit te bouwen omtrent relaties, opvoeding en scheiding. “Gezien de eerder lage instroom vanuit de vrijwillige context lijkt het toch aangewezen om de bezoekruimtes meer bekend te maken,” oordeelt Schryvers, “Hulpmethodes waarbij bemiddeling centraal staat, zijn immers altijd – en zeker als er kinderen bij betrokken zijn – te verkiezen boven regelingen die door de rechtbank werden opgelegd.”