Zondag 23 juni 2019 opende opnieuw de landbouwlus. Een fiets- en wandelpad langs typerende plekken in onze gemeente rond landbouw, natuur én zorg.

Vorig jaar, in 2018, was Dorp in de Kijker het cultureel jaarthema in Zoersel. Op die manier sprong de dienst cultuur mee op de kar van de Landelijke Gilde die elk jaar onder deze noemer het landelijke karakter van één dorp per provincie extra onder de aandacht brengt. De doelstellingen van beide liepen dan ook gelijk: het dorp promoten, mensen bij elkaar brengen en de samenwerking tussen verenigingen bevorderen.

"En of dat gelukt is. Als het gaat over activiteiten waarbij de eigenheid van onze drie Zoerselse dorpen en het groene karakter van onze gemeente centraal stond, dan was 2018 zonder meer een feestjaar," aldus voormalig schepen van cultuur Katrien Schryvers.

"Verschillende verenigingen sloegen met veel enthousiasme de handen in mekaar om een rijk gevuld programma samen te stellen. Een heel aantal activiteiten die jaarlijks terugkomen kregen onder de noemer ‘Dorp in de Kijker’ voor de gelegenheid extra flair mee. Anderzijds werden er nieuwigheden uitgewerkt. Eén daarvan was de landbouwlus, een culinaire fietstocht, zeg maar," vertellen gewezen schepen van landbouw Luc Kennis en Fons Christiaensen, beiden lokale trekkers van dit initiatief. "Deze landbouwlus was vorig jaar niet alleen toppertje, maar vanaf dit jaar zeker en vast een blijvertje!" lachen ze.

"Wat ik zo fantastisch vind aan dit wandel- en fietspad is niet alleen het buiten zijn, het in beweging zijn, het samen zijn, het ontdekken en het lekker eten – al zijn deze ingrediënten natuurlijk zeker een garantie op een meer dan geslaagde uitstap. Maar waarom ik écht zo’n grote fan ben van dit initiatief is dat de landbouwlus naast onze dorpse eigenheid en ons landelijk karakter ook die derde pijler van onze gemeente benadrukt en omarmt, namelijk Zorgzaam Zoersel," vertelt Katrien nog, die vorige legislatuur ook OCMW-voorzitter was.

"Deze landbouwlus verbindt onze drie deelgemeenten en loopt langs zowel boerderijen als zorginstellingen. Het is dus niet alleen een ontspannende en plezante activiteit, ze is ook verbindend, interessant en leerrijk. Als dat geen winwin is!" besluiten Luc en Fons.