Alarmerende berichten uit de welzijnssector: kwetsbare kinderen en jongeren dreigen de ‘onzichtbare slachtoffers’ te worden van de coronacrisis. De bezorgdheid over de groep kwetsbare kinderen en jongeren die hun dagen in quarantaine doorbrengen, klinkt steeds luider. Bovendien lijkt deze groep de weg naar de schoolopvang niet te vinden. Drie Vlaamse parlementsleden voor CD&V, Katrien Schryvers, Loes Vandromme en Vera Jans, roepen op om proactief te werk te gaan om deze ‘onzichtbare’ groep te bereiken.

Sinds de start van de coronacrisis in ons land werden door de overheid een aantal maatregelen genomen met als doel het coronavirus in te dijken, waaronder het sluiten van de scholen. “Die maatregelen zijn absoluut nodig, maar door het wegvallen van een aantal structuren, dreigen de meest kwetsbaren uit de boot te vallen,” zeggen Katrien Schryvers, Loes Vandromme en Vera Jans. “Voor veel kinderen en jongeren met moeilijke thuissituaties biedt de school een houvast. Het zijn net die kinderen en jongeren die nu niet bereikt worden en onder de radar verdwijnen.” De drie parlementsleden roepen om die reden op om proactief tewerk te gaan.

Kinderen uit kwetsbare thuissituaties

De huidige opvang in de scholen is beperkt tot drie doelgroepen: kinderen van ouders die werken in één van de cruciale sectoren, kinderen en jongeren in het buitengewoon onderwijs en kinderen uit kwetsbare thuissituaties. “Precies die laatste groep wordt weinig of niet bereikt,” zo zegt Katrien Schryvers. “Daarom roepen we scholen, sociale diensten van OCMW’s en CLB’s op om samen die gezinnen te detecteren en hen proactief te contacteren om hun kinderen toch naar de opvang te laten komen. Op die manier kunnen kinderen gedurende de dag ontsnappen aan de moeilijke thuissituatie waarin ze zich bevinden. Indien er verontrustende signalen zouden zijn inzake hun integriteit en hun welzijn kunnen die sneller worden opgepikt,” zeggen de drie parlementsleden, “Laat ons niet alleen kijken naar de ouders voor wie opvang echt nodig is, maar ook naar de kinderen voor wie opvang echt nodig is.”

Naast de scholen kunnen ook online meldpunten en hulporganisaties een rol spelen bij de ondersteuning van kwetsbare minderjarigen. “Veel jongeren vinden de weg naar online hulpverlening. De manier waarop veel organisaties op deze korte tijd hun aanbod nog hebben versterkt, verdient veel appreciatie. Het is belangrijk om alles goed te monitoren en indien nodig bij te sturen, zodat mensen indien nodig beroep kunnen doen op dit hulpaanbod.”