Vorig jaar in februari voerden de CD&V-afdelingen van Zoersel en Malle actie voor de aanleg van een veilig fietspad langs de N12 (Antwerpsesteenweg) tussen het centrum van Westmalle en Sint-Antonius. Ondertussen leerde Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers uit Zoersel uit een parlementaire vraag aan de bevoegde minister dat recent toch vijf akkoorden werden gesloten aangaande de nodige onteigeningen.

Een jaar geleden antwoordde de minister dat er voor de aanleg van een nieuw fietspad langs de Antwerpsesteenweg 217 innemingen zouden moeten gebeuren, veelal voortuinstroken van woningen langsheen deze weg. Volgens een eerste raming zou er in totaal 12,2 miljoen euro nodig zijn voor al deze onteigeningen.

In het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) was voor de periode 2019-2021 reeds een budget van 700.000 euro ingeschreven. Tot voor kort leek het dossier verder helemaal stil te liggen, waarop Schryvers, die hierover parlementaire vragen stelde, aan de bel trok. Uit een nieuwe vraag blijkt nu dat er heel recent vijf akkoorden omtrent onteigeningen werden afgesloten. Deze hebben een budgettaire impact van 220.500 euro. Op basis daarvan zou de dienst vastgoedtransacties een nieuwe inschatting van de totale kostprijs maken en zou het budget in het GIP worden opgetrokken tot 1,2 miljoen euro.

Schryvers is enigszins tevreden dat er nu blijkbaar toch tot actie is overgegaan, maar zou het graag allemaal wat sneller zien gaan. “Aan dit tempo duurt het nog jaren voor er een nieuw en veilig fietspad komt langs de N12, die een gewestweg is. Nu is het fietspad niet meer dan een door verf afgebakende betonstrook naast de (vaak heel drukke) rijweg. Een ‘moordstrookje’ zeg maar, en dus uiterst gevaarlijk voor de vele scholieren en pendelaars die dagelijks van Sint-Antonius naar Malle of omgekeerd moeten” aldus Schryvers, “Nu rijden de fietsers vaak achterdoor, via het domein van het Psychiatrisch Centrum en voorbij De Trappisten, maar ook die weg is in slechte staat en op veel stukken niet verlicht. Een uitnodigend fietspad moet er snel komen. Het zou een grote stap vooruit zijn én nog meer mensen kunnen aanzetten om de auto te laten staan om van het ene dorp naar het andere te gaan.”