Vanaf eind oktober '19 zullen inwoners van Zoersel, Malle en Schilde tegen een kleine bijdrage een kinderfiets kunnen ontlenen bij uitleendienst Velotheek. “Al vorige legislatuur werden de eerste stappen gezet om in onze gemeente een fietsbib te organiseren,” vertelt voormalig OCMW-voorzitter Katrien Schryvers, “Het was bovendien één van de punten in het verkiezingsprogramma van CD&V Zoersel. Wij zijn dan ook zeer tevreden dat dit nu verder wordt geconcretiseerd.” Deze nieuwe uitleendienst komt er in samenwerking met het Streekplatform Voorkempen, de gemeenten Malle, Schilde en Zoersel, Kringwinkel De Cirkel, PC Bethaniën, KINA en Selab.

“Kinderen worden snel groot en een kinderfiets vraag al snel een hele hap uit het gezinsbudget. Voor ouders is het dus niet evident om telkens in een nieuwe, kwaliteitsvolle en passende kinderfiets te voorzien,” zegt Zoersels CD&V-fractieleider Roel Van Elsacker, “Wie zich aansluit bij de fietsbib, krijgt in ruil voor een vast bedrag per jaar een kinderfiets op maat voor zijn of haar kind tot 12 jaar. Wanneer zoon- of dochterlief de fiets ontgroeid is, kan hij worden omgewisseld voor een groter exemplaar.”

“De nieuwe uitleendienst Velotheek is niet alleen goed nieuws voor de gezinnen,” vult Schryvers aan, “het is ook een goede zaak voor de sociale én circulaire economie. Het zal immers zorgen voor tewerkstelling van kansengroepen uit de regio en oude fietsjes – zelfs zij die kapot werden gewaand – krijgen een nieuw leven en maken opnieuw andere kindjes blij. En, niet te vergeten, op die manier wordt ook het fietsgebruik gepromoot. Dat is natuurlijk een goede zaak voor Koning Fiets!”

Hans Hansen denkt ook al verder: “We vragen aan de gemeentebesturen om naar de toekomst toe te bekijken of Velotheek kan worden uitgebreid naar volwassenen toe, minstens voor de kwetsbare gezinnen,” aldus de Schildense CD&V-fractieleider.

Om in een ruim aanbod te kunnen voorzien, rekent de fietsbib op schenkingen van fietsjes die niet meer gebruikt worden. Wie er zo nog eentje heeft, mag dat binnenbrengen in het depot van het psychiatrisch ziekenhuis Bethanië te Zoersel (gebouw 7A, te bereiken via de A. Vesaliuslaan). Dit kan op dinsdagnamiddag van 13.30 tot 16 uur of op donderdagvoormiddag van 9.30 tot 12 uur. Geen probleem als er herstellingen aan nodig zijn!

“Omdat we weten dat het niet evident is voor werkende ouders om tijdens de werkuren fietsjes te brengen en omdat een kinderfiets niet in elke wagen past, willen we bij de organisatie van Velotheek graag een handje toesteken,” vervolgen Roel Van Elsacker en Hans Hansen, “Bij wie een seintje geeft, halen we binnen Zoersel en Schilde met plezier een fietsje op om het nadien af te leveren bij Velotheek.”

Wie een kinderfiets wil schenken aan Velotheek en het graag wil laten ophalen, kan mailen naar info@zoersel.cdenv.be of het contactformulier op www.schilde.cdenv.be invullen.

Enkele leden van de twee CD&V-afdelingen gaven donderdag alvast het goede voorbeeld. Om hun actie kracht bij te zetten, leverden ze alvast enkele kinderfietsjes af aan de fietsbib.