Jongerentelefoon Awel wil 140 vrijwilligers opleiden, om zo tegemoet te komen aan de te lange wachttijden en onbeantwoorde oproepen. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Jeugd, Sven Gatz.

Bij Awel kunnen kinderen en jongeren terecht via telefoon, mail, chat of online forum om te praten over alles wat hen bezighoudt. In het verleden klaagde Awel meermaals het gebrek aan middelen aan en het feit dat veel oproepen – in mei ll. ging het over een op de acht – die bij hen toekomen noodgedwongen onbeantwoord moeten blijven. Nochtans is Awel voor veel jongeren een belangrijk, laagdrempelig contactkanaal wanneer ze in de eigen omgeving niet meteen een aanspreekpunt vinden.

Om aan deze pijnpunten tegemoet te komen lanceerde Awel de afgelopen maanden twee campagnes: de sponsorcampagne #ikgeeftijd en de wervingscampagne #hallometawel. Met succes, want naar aanleiding van #ikgeeftijd engageerden 23 mensen zich om de opleiding tot vrijwilliger te volgen. De campagne #hallometawel deed het nog beter: maar liefst 524 personen stelden zich kandidaat. Zij krijgen allemaal een uitnodiging voor de zeven infoavonden die Awel organiseert op verschillende plekken in Vlaanderen. Daarna volgen de afstemmingsgesprekken met wie nog steeds geïnteresseerd is, en vervolgens start de basisopleiding.

Terwijl vorig jaar 80 nieuwe vrijwilligers werden opgeleid, mikt men nu op 140. Tegelijk tekent Awel de krijtlijnen uit voor een nieuw organisatiemodel, wat nodig is als de werking zoveel groter wordt. Als de begroting de komende weken wordt goedgekeurd in het Vlaams parlement, krijgt de vereniging bovendien een mooi subsidiebedrag voor de periode 2018-2021. Met 490.523,59 euro ligt dat aanzienlijk hoger dan het bedrag van 347.438,22 euro dat Awel ontving in 2017.

Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers is heel tevreden over deze resultaten. “Het is heel belangrijk dat zoveel mogelijk oproepen die toekomen bij Awel beantwoord kunnen worden,” aldus Schryvers, “Wanneer kinderen en jongeren de moed hebben verzameld om hun vraag aan Awel te stellen, is het belangrijk ze niet teleur te stellen of frustratie te kweken, want dan lopen we het risico dat de problemen waar deze kinderen mee worstelen alleen maar groter worden.”