Ambtelijke schrapping mag niet leiden tot verlies van plaats op wachtlijst sociale woning

08-03-2017

Wie zich kandidaat wil stellen voor de huur van een sociale woning moet ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister of op een referentieadres. Dat betekent dat wie is ingeschreven voor een sociale woning, maar ondertussen ambtelijk geschrapt wordt, van de wachtlijst wordt gehaald. In 2016 verloren zo drie personen hun plaats op de wachtlijst. Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers kaartte dit probleem aan bij Vlaams minister voor Wonen Liesbeth Homans.

Schryvers had meteen een oplossing klaar. Zij stelt voor een overgangsperiode in te lassen. Op die manier zouden mensen die ambtelijk geschrapt worden, doordat ze bijvoorbeeld geconfronteerd zijn geworden met een uithuiszetting, tijd krijgen om een referentieadres te nemen bij een OCMW. Dit is namelijk een procedure die enige tijd vraagt. Ondertussen zouden ze ook hun plaats op de wachtlijst voor sociale huur kunnen blijven behouden. Want anders ziet de betrokkene zijn vooruitzicht op een woning nog meer naar een verdere toekomst verschoven worden.

Schryvers is tevreden dat de minister beloofde de mogelijkheid van een overgangsperiode verder te onderzoeken.