In het voorjaar kwamen er meer en meer getuigenissen aan het licht van mensen die seksueel grensoverschrijdend gedrag ervoeren in een sportcontext. Ook het meldpunt 1712 noteerde dit jaar al meer meldingen vanuit de sportwereld. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen.

Bij het centraal meldpunt 1712 kan iedereen terecht voor vragen of meldingen over alle vormen van misbruik, geweld en kindermishandeling. Het meldpunt is actief sinds maart 2012 en integreert meld- en aanspreekpunten en onthaalwerkingen van de vertrouwenscentra voor geweld, misbruik en mishandeling en de centra algemeen welzijnswerk (CAW).

Tussen 1 juli 2016 en 31 december 2016 registreerde het meldpunt 38 personen binnen de context sport en vrije tijd. In 2017 gaat het al (tot 6 oktober) om 66 personen, waarvan 45 specifiek te maken kregen met seksueel geweld. Dit jaar waren er ook 11 meldingen waarbij de contactnemer zelf uit de sportsector kwam.

Problematiek binnen context sport en vrije tijd

Subcategorie

Emotioneel geweld

Fysiek geweld

Seksueel geweld

Restcategorie

Kindermishandeling

30

Geweld tussen minderjarigen

11

Geweld tegen volwassenen

4

Verwerkingsproblematiek

Andere problematiek

6

TOTAAL

5

45

11

Omwille van een ander registratiesysteem kan de context van waar het geweld zich afspeelde in de periode voor 1 juli 2016 enkel voor gevallen van kindermishandeling aangeduid worden. In de jaren 2013, 2014 en 2015 was er respectievelijk sprake van 2, 3 en 9 gemelde personen in verband met kindermishandeling binnen de sportsector.

“Getuigenissen van lotgenoten sterken mensen om ook hun eigen ervaring te melden,” zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers, “Het is belangrijk dat men dan weet waar men terecht kan. Ik pleit dan ook voor een consequente verwijzing naar het meldpunt 1712 bij elke berichtgeving over geweld, misbruik of grensoverschrijdend gedrag. Daar vinden slachtoffers niet alleen een luisterend oor, maar kunnen ze ook indien nodig de weg worden gewezen naar hulpverlening.”

In reactie op de vele getuigenissen over seksueel misbruik binnen de sportsector besliste het Vlaams Parlement voor de zomervakantie tot inrichting van een bijzondere commissie om het fenomeen van grensoverschrijdend gedrag in de sport te onderzoeken. Vorige week richtte Katrien Schryvers als voorzitter van deze commissie samen met de commissieleden een vraag aan het Vlaams Parlement om de taakstelling te verbreden tot grensoverschrijdend gedrag in het algemeen.