In het kader van online hulpverlening wordt gewerkt aan een online cliëntenportaal en de uitbouw van de website www.depressiehulp.be, dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen.

Een psychologische behandeling verloopt traditioneel via rechtstreeks contact tussen een therapeut en diens cliënt(en). Steeds meer wordt er ook via internet begeleiding gezocht én geboden. Voor veel mensen verhoogt dat de toegankelijkheid en verlaagt het de drempel om hulp te zoeken.

Sinds december 2016 bestaat de website www.depressiehulp.be. Dit is een gezamenlijk initiatief van de centra voor geestelijke gezondheidszorg (CGG) Kempen en De Pont en wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid.

De website bevat reeds een informatief gedeelte en wordt gradueel uitgebreid. Zo zal er ook een online therapeutisch programma met mogelijkheid tot zowel anonieme als face-to-facebegeleiding op komen en een online zelfhulpprogramma. Tegen eind 2017 moeten de verschillende onderdelen gefinaliseerd zijn.

Sinds de lancering kreeg de website 13.720 bezoekers, gemiddeld 100 à 200 per dag. Op 6 februari ll. besteedde de pers bijzondere aandacht aan de lancering van depressiehulp.be. Op die dag surften maar liefst 5.832 mensen ernaartoe. “Deze cijfers bewijzen dat er echt wel nood is aan zo’n laagdrempelig, online aanbod,” aldus Schryvers. Zij is dan ook tevreden dat op termijn ook andere CGG’s gebruik zullen maken van depressiehulp.be. bovendien is het de ambitie om via deze website verbindingen te kunnen leggen met eerstelijnsdiensten zoals Tele-onthaal en de Zelfmoordlijn.