Opgepast: leerlingen leggen voetgangers-en fietsexamen af in stadscentrum

Het Laatste Nieuws/Brabant-Hageland - 09 Mei 2019

Vandaag, donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei leggen meer dan 700 leerlingen van de basisscholen in Tienen en Hoegaarden een voetgangers- of fietsexamen af in het centrum van Tienen.

De basisscholen van Tienen en Hoegaarden werken al heel wat jaren samen met het stadsbestuur en de politie, aan een betere verkeersveiligheid voor hun leerlingen.

Op donderdag 9 mei van 8.45 tot 11.45 uur nemen 274 vierdejaars van VIA Onze-Lieve-Vrouw, VIA Immaculata, VIA Sint-Jozef, De Luchtballon, De Suikerspin, De Sterretjes, De Toverwijzer en ‘t Klein Atheneum deel aan dit examen. Op vrijdag 10 mei nemen in de voor- en namiddag 428 leerlingen van het zesde leerjaar van ‘t Klein Atheneum, De Luchtballon, Mariadal, SLO Mariadal, Stap Voor Stap, De Sterretjes, De Suikerspin, De Toverwijzer, De Uilenboom, VIA Immaculata, VIA Onze-Lieve-Vrouw, VIA Sint-Jozef, Vroenhof en De Wijsneus deel aan het fietsexamen. Langs een uitgestippeld permanent traject in het centrum van Tienen, kunnen ze bewijzen dat ze de nodige kennis en vaardigheden onder de knie hebben om zich veilig met de fiets te verplaatsen in het verkeer.

Dankzij de stad Tienen werd het fietsexamenparcours in 2013 voorzien van een vaste bewegwijzering. “Hierdoor oefenen de leerlingen in de loop van het jaar, onder begeleiding van de leerkrachten of ouders, het traject meermaals in”, aldus burgemeester Partyka. (VDT)