BEDANKT VRIJWILLIGERS, ORGANISATOREN, AANWEZIGEN ... u was weer top dit jaar!

Recordaantal bezoekers voor paardenprocessie in Hakendover

TIENEN 22/04 14:48 (BELGA)
De paardenprocessie in Hakendover heeft zondag een recordaantal bezoekers op de been gebracht. Naar schatting 18.000 mensen woonden in de straten en op de akkers van de deelgemeente van Tienen het schouwspel bij.

De paardenprocessie in Hakendover is een eeuwenoude traditie op Paasmaandag. De optocht beeldt het stichtingsverhaal van de kerk uit in een levend retabel. De stichtingslegende dateert van het jaar 690. Na de eucharistieviering in de kerk van de Goddelijke Zaligmaker trokken duizenden bedevaarders en honderden ruiters te paard in een stoet van ruim 1 kilometer lang naar de Tiense berg. Daar galoppeerden de paarden drie rondjes door de velden. Volgens de legende volstaat dat om de akkers vruchtbaar te maken.

De organisatoren hadden op 15.000 bezoekers gemikt, een pak meer dan vorig jaar. Maar het stralende weer zorgde voor een recordopkomst. "Volgens ramingen van de politie zakten 18.000 mensen af naar Hakendover", zegt Liesbeth Vanhelmont van het organisatiecomité. "De processie telde dit jaar tweehonderd ruiters. Honderd paarden namen deel aan de galop."

De processie werd dit jaar voorgegaan door Marc Fierens, abt van de abdij van Averbode.