Pittige discussie op gemeenteraad: “Tienen heeft historisch probleem van leegstand”

Het Laatste Nieuws/Brabant-Hageland - 30 Mar. 2019

”Opnieuw behoort Tienen tot de slechtste leerlingen van de klas van centrumsteden in Vlaams-Brabant wat leegstand van winkelpanden betreft.” Dat wist de sp.a-fractie te vertellen op de gemeenteraad van donderdagavond naar aanleiding van de gepubliceerde resultaten van het Locatus Leegstandsrapport. Volgens schepen Eddy Poffé (Open Vld) gaat het om een historische leegstand, waaraan sp.a jarenlang zelf niets gedaan heeft.

Volgens burgemeester Katrien Partyka (CD&V) is er geen reden tot paniek. “De stijging van de leegstand is in Tienen minder erg dan op veel andere plaatsen. Je moet ook weten dat tien procent van alle winkeloppervlakte in België leegstaat. Het is jammer dat de focus op het negatieve wordt gelegd, terwijl er eigenlijk heel veel dynamiek in het centrum is.”

Het werd uiteindelijk een pittige discussie op de gemeenteraad tussen factieleider van sp.a Nele Daenen en schepen Poffé. Aan het einde van de zitting wist schepen Poffé nog te vertellen dat de studie rond de afbakening van de handelskern wel degelijk rond was. “Het is nu nog een geschikte datum vinden voor alle betrokken partijen om deze studie te bespreken. En bovendien komt er vanaf mei opnieuw een lokale economie ambtenaar in dienst.” (VDT)