’t Schip wordt decor voor Kweikersdag 2019

Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland - 06 Sep. 2019

Kweikersdag, de jaarlijkse feestdag van Tienen op 10 oktober, verhuist dit jaar naar ‘t Schip, de locatie die omarmd wordt door de Beauduinstraat en de Paardenbrugstraat.

Op het programma staan: workshops, mooie erfgoedwandelingen, Tiense lekkernijen en muziek. Ook de Lazuur, de schapendraagestafette heeft weer plaats en blijkt populairder te worden. “Momenteel zitten we toch aan een tiental wijken die zich hebben ingeschreven voor de Lazuur”, vertelt Philippe Liesenborghs. “En we denken dat er uiteindelijk twaalf of dertien ploegen zullen zijn. Dat is meer dan vorig jaar. Het is leuk om te zien dat er in die buurten nu al heel wat begint te leven. Dat is ook de bedoeling: Tienenaars samenbrengen.”

Dit jaar wordt ook de Gete in de kijker geplaatst. “Deze locatie, ‘t Schip, heeft haar naam niet gestolen”, zegt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). “De Gete is altijd al een ader van bedrijvigheid geweest en ook boten passeerden hier. Zo kun je een historische tentoonstelling bezoeken rond de geschiedenis van de Gete. We willen ook de Gete weer een prominentere plaats geven in de stad en we zijn daarvoor aan het samenwerken met de Vlaamse milieumaatschappij.”

De Kweikersdag in Tienen begint om 14 uur en alle activiteiten zijn gratis. (mmv)

mmv