Katrien Partyka neemt deel aan de onderhandelingen op Vlaams niveau. Zij zal op een standvastige en rustige manier de belangen van Vlaanderen en de regio vertalen tot een goed regeerakkoord. Voorlopig kan over de onderhandelingen weinig gezegd worden. Wat het praktijktesten binnen het gebied van wonen betreft kan onderstaand al enkele meningen horen.

Praktijktests op Vlaamse onderhandelingstafel

De Morgen - 16 Aug. 2019

In Gent bestaan ze al langer, in Antwerpen, Kortrijk en Mechelen werden ze eind vorig jaar in het bestuursakkoord opgenomen: praktijktests op de huur- en arbeidsmarkt. Ook Leuven, Vilvoorde en Oostende overwegen ze in te voeren. Nu moeten ze ook op tafel komen bij de Vlaamse regeringsonderhandelingen, klinkt het bij CD&V en Open Vld. “Het lijkt me niet meer dan logisch dat we het gesprek hierover aangaan”, zegt Vlaams Parlementslid Katrien Partyka (CD&V), expert wonen bij de partij. “Het minste lijkt me dat er een Vlaams kader komt, anders bestaat het gevaar dat elke stad of elke gemeente een eigen systeem uitwerkt.”

Ook bij de liberalen gaan er stemmen in die richting op. Bart Somers, een van de hoofdonderhandelaars voor Open Vld, toonde zich voorstander door ze in te voeren in Mechelen, waar hij burgemeester is. Ook in Kortrijk, Gent en Oostende draagt een Open Vld’er de sjerp. Het biedt voor de liberalen een kans om zich van hun inclusieve kant te tonen. De Vlaamse onderhandelingsnota, begin deze week vrijgegeven, toont zich streng voor nieuwkomers. Open Vld wil tegelijk tonen dat het haar menens is met de strijd tegen de discriminatie. “Aan wie hier al langer is, moeten we een signaal geven dat hij meetelt”, zegt een liberale bron.

De afgelopen legislatuur hield minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) de boot altijd af als het ging over praktijktests op de huurmarkt. Toch vegen de Vlaams-nationalisten het onderwerp niet meteen van tafel. “Praktijktests kunnen voor ons, als de sector ze uitvoert. Of in het kader van een gerechtelijk onderzoek”, zegt partijwoordvoerder Joachim Pohlmann. “Dat is al langer ons standpunt.” Op aangeven van de sp.a stemde burgemeester Bart De Wever in Antwerpen in met praktijktests.

Arbeidsmarkt

De tests moeten discriminatie tegengaan. Verhuurders en vastgoedkantoren krijgen identieke mails voor een bezoek aan een huurwoning. De kandidaten verschillen amper van elkaar, op één punt zoals de oorsprong van hun naam, hun echtelijke staat of hun huidskleur na.

Een gelijksoortige strategie kan worden gebruikt op de arbeidsmarkt. Bij de praktijktests die momenteel in voege zijn, kan niemand individueel worden bestraft. Wel is het de bedoeling discriminatie in kaart te brengen, om dan in te zetten op sensibilisering.

”Dat debat wordt te snel emotioneel”, zegt CD&V’ster Partyka. “Een heksenjacht wil niemand. We moeten rustig en sereen alle argumenten bekijken. Bovendien past het debat in een ruimer kader. Het aanbod op de huurmarkt is gewoon te klein, dat is het fundamentele probleem. Ook daar moeten we het over hebben.”

ROEL WAUTERS