De Vlaamse overheid investeert in onze regio! - 20/12/2016

Minister Schauvliege bevestigt subsidiëring van 1,4 miljoen euro voor wachtbekkens en wegen in ruilverkaveling Willebringen. Tussen Kumtich (Maalderijweg)en Tienen (rotonde Westelijke Ring) komt een alternatieve functionele fietsverbinding .Deze uitvoering is voorzien in een 2-sporen betonverharding van 1,2 meter met daartussen een grasstrook van 0,6 meter. Zo krijgen de fietsers van Kumtich een betere verbinding naar de stationsomgeving van Tienen.
In Opvelp, Hoksem (achter de kapel) en Meldert (Begijnenweg)worden nieuwe wachtbekkens voorzien die beschermen tegen water-en modderoverlast bij hevige regenbuien. Op het grondgebied van Tienen en Boutersem legt het ruilverkavelingscomité een kasseiweg aan en een betonverharding van drie meter op de Vertrijkstraat tussen de overweg in Roosbroek en Medekersveld in Kumtich. Ook de kasseiverharding op de landbouwweg Kattestraat, gelegen op de gemeentegrens van Boutersem en Bierbeek, wordt vernieuwd.
Het totale budget voor de werken ruilverkaveling bedraagt 2,8 miljoen euro. Minister Schauvliege subsidieert hiervan ongeveer 1,4 miljoen euro, namelijk 822.000 euro via de ruilverkaveling en 535.000 euro via het erosiefonds (75 % van de kosten voor de wachtbekkens). De resterende uitgaven worden gedragen door de gemeenten Bierbeek, Boutersem, Hoegaarden en de stad Tienen.