In Tienen zijn we al langer bezig met onze veiligheid en het milieu. Herbruikbare bekers zijn voor ons dan ook niets nieuws. Uit recente incidenten blijkt dat we hier de juiste beslissingen in genomen hebben in het verleden. Lees hierover hieronder meer ...

FC Binkom schrapt glazen na steekincident

Het Laatste Nieuws/Leuven-Brabant - 22 Aug. 2019

FC Binkom, die al heel wat jaren met succes de Kermisfuif in Binkom organiseert, gaat niet langer drank in glas, maar wel in plastic bekers serveren. Dat is beslist nadat dj Gert Langendries op de fuif met een gebroken glas in de hals werd gestoken. Ook andere gemeenten en organisaties schakelen steeds meer over naar plastic bekers.

”Tot nu toe hadden we nog geen enkel incident gehad op onze kermis”, benadrukt Marc Veuchelen van de kermis FC Binkom. “Vroeger hebben we wel overwogen om in plastic bekers te tappen, maar op aanvraag van veel bezoekers hebben we ervoor gekozen om verder glazen pinten te gebruiken. Door dit incident zullen we onze mening herzien en bekijken hoe we best met plastic gaan werken.”

Streng veiligheidsbeleid

De kermis Hoeleden-Dries werkt op bepaalde dagen nog met glazen pinten, dan wel gekoppeld aan een streng veiligheidsbeleid, maar op fuiven, waar veel jeugd en risicogroepen verwacht worden, wordt er enkel gewerkt met plastic bekers voor bier en plastic flesjes voor frisdrank.

”Die laatste mogen zelfs enkel verkocht worden zonder dop, zodat ze ook geen projectiel kunnen vormen voor mensen die er eventueel mee willen gooien”, zegt Pieter Boesmans van de organisatie. “Om altijd met plastic te werken, lijkt ons moeilijk, zeker in tijden wanneer men plastic van evenementen wil weren.”

Herbruikbaar

”Wij hebben op ons Sweet City Festival voor het eerst de herbruikbare bekers van de stad gebruikt en dat is goed verlopen”, zeggen Tim Mans en Wim Ottenbourg. “Achteraf heb je ook een pak minder opruimwerk.”

De stad Tienen heeft bovendien een verbod voor het gebruik van glas bij evenementen en fuiven. “Per uitzondering en na risicoanalyse kan hiervan bij bepaalde evenementen afgeweken worden, bijvoorbeeld bij de jaarlijkse streekbierenmarkt”, aldus burgemeester Katrien Partyka (CD&V).

In de Stadsfeestzaal van Aarschot mag bij fuiven enkel getapt worden in plastic bekertjes en ook bij risicovolle evenementen, die in Aarschot of in een van de deelgemeenten worden georganiseerd, bepaalt het veiligheidsprotocol van de stad dat er geen drank in glazen mag geschonken worden. (VDT)