Gerardo Hernández, leider van de ‘Cuban Five’, getuigt vanavond in Leuven over zijn gevangenschap.

Op 12/9/1998 werden de ‘Cuban Five’ in de Verenigde Staten van Amerika gevangen gezet met hoge gevangenisstraffen. Om veiligheidsredenen werd aan de gevangenen bezoek door hun echtgenoten geweigerd. Velen van hen zaten dus jaren opgesloten zonder enig contact met familie. Organisaties als Amnesty International en de Verenigde Naties beoordeelden de rechtszaak als oneerlijk en de straffen als overdreven. Velen trokken zich het lot van deze Cubaanse gevangenen aan.  Eindelijk zijn zij vrijgelaten!

Katrien Partyka heeft toen ze in de Kamer zat steeds aandacht gevraagd om de “Cuban five” niet te vergeten: zij stelde vragen aan de minister van buitenlandse zaken en liet een motie goedkeuren in verschillende gemeenteraden om de Amerikaanse regering op te roepen een oplossing te vinden.  Ze is dan ook bijzonder tevreden dat de bemiddeling door de paus Franciscus geleid heeft tot hun vrijlating.

De vrouwen en moeders van ‘de vijf’ werden talloze keren door verantwoordelijken, leden en vrijwilligers van de Christelijke Arbeidersbeweging ontvangen en werden telkens uitgenodigd om te getuigen. Gerardo Hernández, leider van de ‘Cuban Five’, is vandaag voor enkele dagen op bezoek in België, samen met zijn vrouw Adriana Pérez, die al vele keren in België te gast was. Uit erkentelijkheid voor de Belgische solidariteit komen ze in Leuven getuigen over het leven in de gevangenis, de veranderde relatie tussen Cuba en de Verenigde Staten van Amerika en de Cubaanse actualiteit.

Katrien Partyka: ‘Ik ben heel blij dat deze zaak eindelijk een goede afloop kent. Ik hoop Mr. Hernández en zijn vrouw vanavond hartelijk de hand te mogen schudden.