BUURTPREVENTIENETWERK GOETSENHOVEN EN OPLINTER VAN START  - 06/06/2018

In de Tiense deelgemeenten Goetsenhoven en Oplinter gaan de eerste buurtpreventienetwerken van start. Binnen zo’n netwerk melden buurtbewoners verdachte situaties aan elkaar, na de politie op de hoogte gebracht te hebben. Op die manier hopen ze het aantal inbraken in woningen terug te dringen.

Een buurtpreventienetwerk is een netwerk van burgers die elkaar informeren over verdachte personen, gedragingen en voertuigen. In eerste instantie verwittigen ze de lokale politie. Vervolgens plaatsen ze een bericht in de daartoe opgerichte WhatsAppgroep om de leden te alarmeren.

“Goetsenhoven is de eerste deelgemeente van Tienen waar recent een buurtpreventienetwerk van start ging”, licht burgemeester Katrien Partyka toe. “Onder impuls van de lokale verenigingen werd al snel het vereiste aantal leden gevonden. Gisteren keurde het schepencollege ook de aanvraag goed voor de oprichting van een buurtpreventienetwerk in Oplinter. In beide deelgemeentes zal de stad op de voornaamste invalswegen buurtpreventieborden plaatsen. Zo wordt er meer ruchtbaarheid aan het initiatief gegeven en zullen nog meer buurtbewoners zich engageren. Op die manier kunnen de netwerken efficiënt ingezet worden om het aantal woninginbraken terug te dringen.”

Inwoners van Goetsenhoven die nog lid willen worden van het buurtpreventienetwerk kunnen hiervoor contact opnemen met de coördinator Patrick Massart op het nummer 0496 18 47 21 of via massart.patrick@telenet.be. De bewoners van Oplinter kunnen coördinator Guy Allard contacteren op het nummer 0496 12 14 25, guy.allard@telenet.be. Ook in andere deelgemeenten zijn coördinatoren op zoek naar leden om een dergelijk netwerk op te starten.

Heb je interesse om deel te nemen aan een buurtpreventienetwerk, contacteer dan de dienst preventie op het
nummer 016 80 57 18 of via ben.vangilbergen@tienen.be. Instappen kan vanaf de leeftijd van 16 jaar.