Tiense scholen krijgen 2,7 miljoen voor uitbreiding capaciteit

Het Laatste Nieuws/Brabant-Hageland - 06 Apr. 2019

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) investeert 27,5 miljoen euro voor de uitbreiding van de capaciteit van secundaire scholen. De volgende drie jaar komen er 3.298 plaatsen bij in 16 scholen in Vlaams-Brabant. Drie campussen van Tiense scholen krijgt samen 2,763 miljoen euro.

Het GO!-Atheneum krijgt 1.381.500 euro voor 150 bijkomende plaatsen. De katholieke scholengroep VIA krijgt voor twee campussen 557.219 euro (109 plaatsen) en 824.281 euro (220 plaatsen).

Burgemeester Katrien Partyka (CD&V) reageert opgetogen. “Dit geld gaan we investeren in de uitbouw van deze secundaire scholen. Tienen is één van de sterkst groeiende scholensteden in Vlaanderen.”

”De voorbije jaren werd al enorm geïnvesteerd in de basisscholen in Vissenaken, Bost, Grimde en het IMMAC. Er werden klassen bijgebouwd voor 500 extra leerlingen”, zegt Partyka. “Binnen enkele jaren zullen al die kinderen naar het secundair moeten. Met de 2,7 miljoen worden nog klassen bijgebouw tegen het schooljaar 2020-2021. Het Atheneum breidt uit met tien klassen. We gaan ook de verkeerssituatie rond de scholen veiliger maken voor fietsers. Vlakbij VIA komt een nieuw parochiecentrum. Daar gaan we een doorsteek maken voor voetgangers.” (VDWT)

500 extra plaatsen in een van sterkst groeiende scholensteden in Vlaanderen

Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland - 08 Apr. 2019

De komende jaren zullen er heel wat plaatsen bijkomen in het Vlaamse secundair onderwijs. Ook in Tienen komen er zo’n 500 plaatsen bij, dankzij subsidies van de overheid. Ook de verkeersveiligheid krijgt de nodige aandacht.

De Tiense scholen kunnen rekenen op financiële hulp van de Vlaamse overheid. Zo krijgen GO Atheneum en VIA Tienen in totaal 2.763.000 euro van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om het berekende toekomstige tekort aan plaatsen op te vangen. Enkele jaren geleden werd er al stevig geïnvesteerd in verschillende basisscholen op het grondgebied van de stad, nu komen er dus een 500-tal plaatsen in het secundair onderwijs bij. Concreet gaat er 1.381.500 euro naar het Atheneum en evenveel naar VIA Tienen, zij het in twee delen. Naast extra schoolgebouwen en klaslokalen wordt er ook gekeken naar een verbetering van de verkeersveiligheid.

“Zo willen we een doorsteek, een buurtweg voor fietsers en voetgangers realiseren van het Atheneum richting Leuvensestraat”, vertelt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). “Daarvoor zijn we nu in gesprek met de kerkfabriek en het ziekenhuis. Het zou de verkeersveiligheid voor de scholieren zeker ten goede komen.”

Sterke groeier

Dat er geïnvesteerd dient te worden in het secundair onderwijs is een teken dat het goed gaat met de stad. “Tienen behoort bij de sterkst groeiende scholensteden in Vlaanderen”, aldus Katrien Partyka. “We hebben in de voorbije jaren geïnvesteerd in de lagere scholen. Al die leerlingen belanden nu uiteraard stilletjes aan in het secundair onderwijs. Door wetenschappelijke berekeningen weten we dat er, moesten we nu niets doen, een tekort van honderden plaatsen zou zijn in onze stad. Een tekort betekent ook wachtlijsten en dat willen we absoluut voorkomen. Als al die jongeren dan ook in Tienen blijven wonen en werken, ziet de toekomst van de stad er erg rooskleurig uit.” De eerste resultaten van de geplande investeringen worden verwacht tegen 2021.

Naast de suikerstad is Leuven de enige plaats in onze regio die extra middelen krijgt. Zo krijgen De Zonnewijzer, De Wijnpers en Ter Beuke respectievelijk 611.816, 408.339 en 2.231.384 euro. Ook wordt er een budget van ruim 3 miljoen euro uitgetrokken voor een school die nog opgericht moet worden.

Michiel Munten