De bedoeling van dit wetsvoorstel is om vrijwilligerswerk in het buitenland te bevorderen en de wettelijke drempels die vrijwilligerswerk in het buitenland voor jonge werkzoekenden of werklozen verhinderen weg te nemen. Het vrijwilligerswerk in het buitenland mag niet leiden tot het verlies van rechten in de werkloosheid. Door het vrijwilligerswerk in het buitenland binnen de werkloosheidsreglementering op eenzelfde wijze te behandelen als een stage of een opleiding in het buitenland of vrijwilligerswerk in België, wordt een bestaande discriminatie weg gewerkt. Vrijwilligerswerk in het buitenland kan de kansen op de arbeidsmarkt voor voornamelijk jonge werkzoekenden immers sterk verhogen.

Het wetsvoorstel wil concreet twee aspecten wijzigen. Een eerste aspect betreft het in aanmerking nemen van de periode waarin vrijwilligerswerk wordt verricht in het buitenland door een jonge werkloze in het kader van de beroepsinschakelingstijd. Een tweede aspect heeft betrekking op de voorwaarde waarbij men beschikbaar moet zijn op de arbeidsmarkt om een werkloosheidsuitkering te ontvangen.

Lees hier het volledige wetsvoorstel