De wielerfans wrijven zich weer in de handen, want op zondagmorgen 23 juni staat op de Brugse Markt de start van de derde moderne editie van de Elfstedenronde op het programma.

Nu zondag gaan we op zoek naar een opvolger voor de Brit Adam Blythe. Zoals bekend, was de Elfstedenronde drie jaar geleden de wedergeboorte van een Brugse koers met een rijke historiek. Op de erelijsten uit de jaren 50 , 60 en 70 prijken namen van grote wielericonen. Ik wil graag nog eens de aandacht op vestigen dat tussen al die grote namen nog steeds een Bruggeling mee op kop staat qua aantal overwinningen. Hilaire Couvreur is één van de twee renners die de Elfstedenronde twee keer wist te winnen.

Het was het doel van Stad Brugge om dit stukje wielertraditie, oorspronkelijk gestart door de Koninklijke Brugse Velosport, nieuw leven in te blazen en om daarbij jong, aanstormend talent aan de start te krijgen. Als we kijken naar het podium van de eerste moderne editie in 2017, dan kunnen we vandaag wel zeggen dat we daarin geslaagd zijn. Wout Van Aert trok toen het laken naar zich toen in een sprint, voor Mathieu Van Der Poel. Toen werd gezegd dat het twee cyclocrossers waren op de hoogste treden van het podium. Intussen weten we, net als iedereen die ook maar een beetje het wielrennen volgt, dat we daar een eerste glimp zagen van twee wegrenners van wereldniveau. Wout won recent de tijdrit en een sprint in de sterk bezette Dauphiné Liberé. Mathieu won onder meer Dwars door Vlaanderen en de Amstel Gold Race.

We hopen komende zondag, na de recreatieve tochten voor het grote publiek op zaterdag met start en aankomst in de Vives-campus in Sint-Michiels, eerst en vooral op een mooie wedstrijd. En het zou uiteraard fijn zijn om opnieuw jong talent te zien ontbolsteren op Brugse wegen.