In 2015 werden minder overtredingen vastgesteld voor het niet dragen van een gordel in de wagen, dat blijkt uit cijfers die ik opvroeg. Er is een daling van het aantal PV’s met 28% ten opzichte van 2014. Mannen blijken 4 keer zoveel geen gordel te dragen in vergelijking met vrouwen van dezelfde leeftijd. Vooral jonge mannen tussen 24 en 28 jaar blijken een risicogroep te zijn. Regelmatige sensibiliseringscampagnesnaar de juiste doelgroep zullen meer mensen ertoe aanzetten om een gordel te dragen. Sensibilisering alleen zal luiheid of onverschilligheid bij chauffeurs en passagiers echter niet veranderen. Daarom is het belangrijk dat campagnes gekoppeld worden aan controle.

Het dragen van een gordel is wettelijk verplicht en als bestuurder ben je ook verantwoordelijk dat je passagiers een gordel dragen. De verzekering kan bij een ongeval een lagere schadevergoeding toekennen als aangetoond kan worden dat je opgelopen letsels zwaarder zijn of veroorzaakt zijn doordat je geen gordel droeg.

Meer informatie vind je in het persbericht:

Lees hier het krantenartikel: