In 2007 stelden we het project Sportshoppen voor het eerst voor aan de Brugse inwoners. Het betrof een laagdrempelig sportaanbod overdag voor volwassenen die geen voltijds werkregime hadden of die in shifts werkten. Ondertussen is het aanbod wegens vraag vanuit de doelgroep uitgebreid tot ’s avonds om ook mensen met dagdienst de mogelijkheid te geven om deel te nemen.

Het aanbod kent veel succes, want jaarlijks gaan méér dan 600 Sportshopkaarten de deur uit. Als centrumstad merken we ook dat er steeds meer niet-Bruggelingen deelnemen aan de sportshoplessen. Het principe van Sportshoppen werd dan ook simpel gehouden: men koopt een beurtenkaart voor 20 euro waarmee men op verschillende plaatsen in Brugge sport kan beoefenen. Men kan als het ware ‘shoppen’ tussen de verschillende sessies en zo zijn eigen bewegingsprogramma vastleggen. Dit zonder zich vast te pinnen aan één sport of één sportclub.

Op vrijdag 21 juni werd de laatste sportshoples van het seizoen gegeven. Om het seizoen mooi af te sluiten, laten we enkele trouwe Sportshoppers in de prijzen vallen. Alle personen die een volle sportshopkaart hebben binnengebracht, maken kans op een mooie prijs. Dit jaar ontvangen alle winnaars een sportzak van stad Brugge. Daarbovenop krijgt de eerste persoon nog een Garmin horloge, de tweede en derde een bon van de VR-Sportscube en de vierde en vijfde een bon van Running Center.

De winnaars van het sportshopseizoen 2018-2019 zijn geworden:

• Leen Masureel uit Sint-Andries
  • Kristel Pyck uit Varsenare
  • Mireille Becuwe uit Sint-Andries
  • Dirk Bouquet uit Brugge
  • Marleen Heindruckx uit Loppem

Voor het jaarprogramma van volgend seizoen kijken we alvast uit naar de nieuwe trends en sporten om het aanbod ook volgend seizoen fris en uitdagend te houden. Ook geografische spreiding over het ganse Brugse grondgebied is elk jaar opnieuw één van de vereisten voor ons om het programma te bepalen. Dit jaar werd bijvoorbeeld nog een nieuwe les in het buurthuis van Sint-Jozef toegevoegd. Opnieuw een blinde vlek op de kaart ingevuld. Het volgende sportshopseizoen start eind september 2019. Het aanbod wordt eind augustus bekend gemaakt. Hou dus zeker de website in de gaten: https://www.brugge.be/sportshoppen.