De Mortierstraat in het centrum van Brugge is al jarenlang een stek voor het Brugse jeugdwerk. De 39e FOS De Menapiërs, de Brugse Socio-Culturele Jongeren (BSCJ), Jeugdwerkgroep Ruimtevaart, KAJ Brugge en KSA Spiko organiseren hier bijna ieder weekend toffe activiteiten voor hun leden.

In 2016 deden twee feiten zich voor waardoor een herschikking op de site mogelijk werd. Jammer genoeg gaf Punt Andere Lijn (PAL), een holebi-vriendelijke jeugdvereniging aan, dat ze hun werking stopzetten mits er geen opvolging meer was in de leiding. Daarnaast merkte KAJ Brugge tevens een ledendaling waardoor zij van 2 lokalen naar 1 lokaal zijn gegaan op de site.

We lanceerden in september 2016 een oproep naar de aanwezige verenigingen, die reeds in het verleden aangaven te kampen met plaatsgebrek, om te polsen naar de noden en wensen die zij hadden qua ruimtegebruik. Er werd hen gevraagd om een motivatie op te stellen.

KSA Spiko, de Brugse Socio-Culturele jongeren en Jeugdwerkgroep Ruimtevaartbevestigden hun vraag naar meer ruimte en we konden hier ook op ingaan.

Het mag duidelijk zijn dat we als Stad een eigen nest voor ons jeugdwerk belangrijk vinden, dit zowel in het centrum van Brugge als in de randgemeenten. We vinden het belangrijk dat we in overleg kunnen gaan, een luisterend oor kunnen bieden en kijken hoe we op hun noden kunnen inspelen.