Steeds meer bestuurders met méér dan 1,5 promille alcohol in bloed

27-03-2018

Het aantal overtredingen voor rijden onder invloed met méér dan 1,5 promille in het bloed is in 2016 in heel het land met 38% gestegen in vergelijking met 2014. Het is frappant dat net de stevige drinkers een grote groep vertegenwoordigen en het sterkst stijgen. Alcohol in het verkeer is een killer. Belgen zijn nog altijd te tolerant als het op drinken en rijden aankomt. De straffen hiervoor zijn nochtans niet mild.

Dit is deels te wijten aan het feit dat er de laatste jaren meer BOB-controlesgeorganiseerd werden, wat een goede zaak is. Controles blijken vandaag echter niet voldoende ontradingseffect te hebben. De pakkans moet omhoog, we moeten daarom blijven hameren op de doelstelling van de regering om 1 op 3 bestuurders jaarlijks te controleren op alcohol. Deze doelstelling kan nu echter nog niet gemeten worden omdat lokale zones niet verplicht zijn het aantal controles buiten de bobcampagnes bij te houden. Ik pleit er daarom voor om de vereenvoudigde registratie van alcoholcontroles zo snel mogelijk in te voeren zodat we er een accuraat beeld van krijgen.

krantenartikel