Gezond bewegen stimuleren, op alle niveaus en voor alle leeftijden: dat is een belangrijke doelstelling van de stad, ook in 2019. De Stad zet al jaren een vast beweegprogramma op touw voor vijftigplussers. Dat bestaat uit vier keer per week een uurtje fitheidsgym, telkens op een andere locatie. Twee jaar geleden werd een uurtje aquagym toegevoegd LAGO Brugge Olympia, dat in 2019 fors wordt uitgebreid.

“Door de grote vraag hebben we het aantal plaatsen in het seniorenzwemmen in 2019 verdubbeld”, zegt schepen van Sport Franky Demon. “Vorig jaar waren alle lessen volzet. De aquagymlessen vinden plaats op dinsdagnamiddag, om de twee weken. Vanaf dit jaar zijn er op die dinsdagen twee opeenvolgende sessies. De lessen staan onder professionele begeleiding en worden gecombineerd met relaxatie in de warme lagune van het zwemparadijs. Aansluitend serveren we koffie en gebak in het rest-eau-cafe, een gezellig moment dus waar de deelnemers nog even kunnen napraten. Da’s minstens even belangrijk als het bewegen zelf,” gaat schepen Demon verder.  Zwemschool Aquanimo beheert de inschrijvingen en stelt lesgevers aan.  “Samenwerking met Brugse sportclubs, zoals in dit geval Aquanimo, bieden een enorme meerwaarde, voor de deelnemers, de club zelf en voor de Stad. De expertise is aanwezig om op die manier een breed en kwalitatief aanbod op touw te zetten”.

Naast het seniorenzwemmen kan iedereen boven de vijftig jaar vrij aansluiten bij de seniorensportacademie.  Voor fitheidsgym kan men op maandagnamiddag terecht in sporthal Daverlo in Assebroek en in het gemeenschapshuis in Zeebrugge, op dinsdagnamiddag in sporthal Tempelhof in Sint-Pieters en op donderdagnamiddag in de Koude Keuken te Sint-Andries. “Dat aanbod wordt ook bewust gespreid in de week en geografisch zodat we zo veel mogelijk Brugse 50+’ers de kans bieden om dichtbij huis een wekelijks uurtje beweging mee te pikken”, geeft de schepen mee.

Deelnemen aan seniorenzwemmen in LAGO Olympia Brugge en aan de fitheidsgym kan met een seniorensportkaart van de stad. Die kan aangekocht worden in één van de stedelijke sportcentra, en in het Huis van de Bruggeling. Voor het zwemmen is vooraf inschrijven wel aangewezen. Dat gebeurt via https://www.brugge.be/seniorenszwemmen of door een afspraak te maken in het Huis van de Bruggeling.