Stad Brugge voorziet een investeringstoelage van 186 330 euro voor bijkomende kleedkamers voor voetbalvereniging Jong Male. De voetbalvereniging betaalt hiervan over een periode van 10 jaar 60 000 euro terug aan de stad. De vereniging stelt als return zowel haar bestaande als nieuwe infrastructuur open voor Brugse verenigingen. Beide partijen sluiten hiervoor een samenwerkingsovereenkomst.

Voetbalclub Jong Male, gelegen aan de Brieversweg te Sint Kruis, telt 325 leden, waarvan 287 Bruggelingen. De club beschikt tot op heden over vier kleedkamers, wat weinig is in vergelijking met gelijkaardige voetbalclubs. Doordat er steeds meer interesse is van meisjes, dient de club hier ook rekening mee te houden. Jong Male traint nu op vijf locaties, dit is niet bevorderlijk voor een goede werking. Om de werking meer te centraliseren op de site Maleveld start de stad in mei met de aanleg van een kunstgrasveld; het hoofdveld, nu nog in natuurgras, wordt omgebouwd tot kwalitatief kunstgras.

Reeds in 2017 verkreeg Jong Male een bouwvergunning voor het slopen van het houten bijgebouw, in gebruik als bergruimte en noodkleedruimte en het bouwen van nieuwe kleedkamers, met een sanitair blok.

Schepen van sport Franky Demon is tevreden: ”Ik ben blij dat we op die manier kunnen samenwerken. Enerzijds kunnen we Jong Male, een bloeiende vereniging, ondersteunen en anderzijds toont Jong Male zich bereid om hun nieuwe en bestaande infrastructuur open te stellen voor socio-culturele verenigingen. Er is in Brugge immers veel vraag naar ruimte voor gemeenschapsvoorzieningen. Ik denk aan kaartersclubs of vergaderlokalen”, zegt de schepen. “De bouw van de nieuwe kleedkamers komt juist op tijd, want meer ploegen van Jong Male zullen kunnen trainen op de terreinen aan de Brieversweg, op een hoogwaardig kunstgrasveld én met nieuwe kleedkamers. Dat ligt in lijn met ons streven naar kwalitatieve sportinfrastructuur en zuinig ruimtegebruik.’

We willen Jong Male alle kansen geven om verder te groeien. Ik ben tevreden dat Jong Male zelf ook een derde van de investering zal betalen. De stad trekt maar liefst 186.330 euro uit waarvan 60.000 euro als lening aan Jong Male. De infrastructuur zal in de toekomst ook opengesteld worden voor verenigingen in de buurt wat een ongelofelijke meerwaarde is voor Sint-Kruis.