De stad Brugge heeft beslist om de openbare verlichting op de sportparken Gulden Kamer, Daverlo en Lissewege uit te breiden met slimme led-verlichting. Hiermee willen we de parken veiliger en fietsvriendelijker maken zonder dat dit het energieverbruik fors de hoogte injaagt.

Schepen van facilitair beheer, Minou Esquenet: ’In sportpark de Gulden Kamer in Sint-Kruis investeren we in 17 nieuwe ‘slimme’ verlichtingspalen langs het fietspad tussen de Blauwkasteelweg en het Zuidervaartje. De lampen ontsteken dus pas als de sensoren een fietser detecteren. Het is dus zowel veilig als energiezuinig.  Bijkomend voordeel is dat de lichtvervuiling tot een minimum beperkt blijft zodat er minder nadelige invloed is op de omgeving.’

Schepen van Sport Franky Demon: ‘We investeerden de afgelopen jaren veel in onze sportparken. Zo werd het fietspad in de Gulden Kamer doorgetrokken tot aan het Zuidervaartje en werden de rugby- en frisbeefaciliteiten uitgebreid. Sportpark De Gulden Kamer  is dus nóg meer de uitvalsbasis voor openluchtsporten in Brugge. We willen dan ook dat alle sporters veilig tot op de sportvelden geraken, vandaar de investering in bijkomende openbare verlichting’.

Naast de werken in Sint-Kruis worden ook bijkomende (klassieke) armaturen geplaatst aan de krachtbalvelden in Lissewege én tussen de voetbalvelden in Daverlo.

Fluvius zal de werken uitvoeren voor een totale kostprijs van 58000 euro.