Oudejaarsnacht was opnieuw een woelige nacht voor de hulpdiensten in onze hoofdstad. Voornamelijk in de gemeente Molenbeek werd men geconfronteerd met buitensporig geweld en vernielingen, het stukslaan en vernietigen van onder meer straatmeubilair, en het plunderen van winkels en een apotheek.

De hulpdiensten die ter plaatse kwamen werden daarna ook nog eens zelf voorwerp van agressie. De brandweerlui werden bekogeld met stenen, brandweerwagens werden beschadigd, enz. Laat het duidelijk zijn dat wij dergelijk gedrag niet kunnen tolereren. Mensen die dagdagelijks klaar staan om  medeburgers te helpen en hulp te bieden, moeten hun job in alle veiligheid kunnen uitvoeren en geweld tegen de hulpverleners moet snel en streng worden bestraft.

We hebben begrepen dat ondertussen diverse onderzoeken naar het functioneren van de politiediensten werden gestart.

• Heeft u reeds resultaten van deze onderzoeken en kan u hiervoor meer duiding geven?
  • Welke stappen kunnen gezet worden om een betere organisatie van de politiediensten te garanderen?
  • U heeft reeds gesteld dat de eenmaking van de 6 Brusselse politiezones volgens u bij zou dragen tot een betere organisatie. Welke stappen zal u hiervoor zetten? Plant u hiervoor een overleg met de betrokken stakeholders?
  • Zal u ook maatregelen nemen voor een betere bescherming van de hulpverleners in geval van dergelijke incidenten?