Electrabel had enige tijd geleden een aanvraag ingediend voor de bouw van elf windmolens tussen het Zuidelijk Insteekdok en de Margareta van Oostenrijkstraat in de achterhaven van Zeebrugge. Vlaams minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) kent nu een omgevingsvergunning toe aan nv Electrabel voor de bouw van deze windmolens.

In de berichtgeving die hierover vandaag werd verspreid, wordt gesteld dat de minister daarmee ingaat tegen een ongunstig advies van de stad Brugge.

Ik wil dit toch even wat duidelijker stellen en ook gaan relativeren”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V). Op 24 september 2018 besliste het schepencollege op mijn aangeven om een VOORLOPIG ongunstig advies te geven aan de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie.” (deze behoort tot het Vlaams Departement Omgeving, dat over de vergunning moet beslissen.)

We formuleerden dit VOORLOPIG ongunstig advies omwille van volgende redenen:

1. Op stedenbouwkundig vlak:

Omwille van de opmerkingen van de Groendienst omtrent de onvolledigheden om tot een volwaardig project-MER te komen.

1. Op vlak van Leefmilieu:

Omwille van een aantal opmerkingen waarbij in bijzonderheid aandacht werd gevraagd voor de ontbrekende meetpunten, meer bepaald de woning op Koffieweg 8 en het kantoorgebouw van ICO en NDQ Logistics.

1. de resultaten van het openbaar onderzoek.

Demon: “Het voorlopig ongunstig advies was dus vooral gebaseerd op milieu-aspecten en onvolledigheden in het project-MER dat mee deel uitmaakte van de aanvraag. Het project-MER werd intussen (22 oktober) wel goedgekeurd door de cel MER. Dit gebeurde nadat er aanvullingen gebeurden o.a. werden de opmerkingen van de stad omtrent de geluids-en slagschaduwgevoelige locaties (Koffieweg 8 e.a.) meegenomen in het MER.”

Demon: “Ter verduidelijking: ruimtelijk vinden we dit dus wel een goede locatie, het komt erop neer dat men de mogelijke effecten correct in beeld moet brengen zodat de turbines geen hinder veroorzaken voor bv. Zwankendamme.“

De minister verleent dus de omgevingsvergunning, maar vraagt Electrabel wel om enkele voorwaarden te respecteren zoals de cumulatieve effecten inzake slagschaduw van andere vergunde windmolenprojecten in de buurt. “Hiermee gaat de minister dus in op de voorwaarden en bemerkingen uit ons advies,” zegt Demon. “Zeggen dat Brugge volledig ongunstig adviseerde, is dus zeer kort door de bocht bekeken.”