Brugge telt een gevarieerd aanbod massalopen. Ze zijn geografisch gespreid en ook netjes in tijd verdeeld over het jaar. De recreatieve loper hoeft zich in Brugge dus niet te vervelen. Want nu en dan eens deelnemen aan een wedstrijd is ook voor de recreant een enorme motivator. Het geeft doel en richting aan de wekelijkse trainingsuurtjes. De wedstrijden zelf vormen een climax. In een uiterst positieve en gezellige sfeer leven honderden en zelfs duizenden mensen zich sportief uit.

Schepen van Sport Franky Demon (CD&V): “Ondanks de hype die lopen de voorbije jaren kende, dankzij onder meer Start to Run, zijn er nog steeds heel wat Bruggelingen bij wie Dwars door Brugge- toch de Brugse loopklassieker bij uitstek- ontbreekt op het loop-CV. De afstand van 15 kilometer zit ingebakken in het DNA van de wedstrijd. Net die afstand is voor veel beginnende lopers een drempel. Het vergt al een meer doorgedreven voorbereiding dan een wedstrijdje van pakweg tien kilometer.”

Inspelend op de opportuniteiten die zich voordoen met de opleiding Sport & Bewegen van Howest in Brugge en ook gelet op de democratisering van wetenschappelijk onderbouwde trainingsbegeleiding, willen we als Stad beginnende en gevorderde lopers ondersteunen in hun voorbereiding op 12 mei. Dat geldt zowel voor personen die zich aan de 15 km willen wagen als voor absolute beginners die op de 5 km mikken.

Franky Demon: “Het initiatief kreeg de naam ‘Op naar Dwars door Brugge’. Het bestaat uit een intakegesprek, gezamenlijke loopsessies in kleine groepjes en workshops over voeding, stretching, … Op basis van het intakegesprek wordt een trainingsschema van negen weken op maat uitgewerkt. Gedurende die negen weken vervullen de studenten van Howest de rol van personal coach. Op verschillende tijdstippen en locaties, naargelang de wensen van de deelnemers nemen de coaches hun lopers wekelijks verschillende keren op sleeptouw. Slotstuk van het project is deelname aan de wedstrijd zelf. Het ticket zit inbegrepen in het voorbereidingstraject.”

Nieuw dit jaar is het aanbod ‘ouder en kind’ waarbij gezinnen zich samen kunnen voorbereiden op onze loopklassieker. Door dit gelijktijdig aan te bieden komen we tegemoet aan de problematiek van veel Bruggelingen die geen opvang hebben om te gaan sporten en organiseren we dus als het ware een soort van sportieve opvang. Tezamen sporten met het gezin is niet nieuw, maar kent – onterecht - nog niet veel bijval in Vlaanderen. Het motiveert zowel ouder als kind om ook actief te zijn (en later te blijven) en haalt de banden binnen het gezin gelijk ook aan.

Inschrijven kan vanaf vandaag via www.brugge.be/opnaardwarsdoorbrugge. Voor het volledige aanbod betaal je veertig euro.