Naar aanleiding van de aanslagen op 22 maart 2016 op de luchthaven van Zaventem en het metrostation Maalbeek, werd een parlementaire onderzoekscommissie opgericht. De commissie onderzocht 3 specifieke luiken. Een eerste ging over de hulpverlening die geboden werd aan de slachtoffers. Het tweede luik behandelde de veiligheidsarchitectuur, dat is de werking van politie- en inlichtingendiensten, gerechtelijke diensten en centrale diensten die de dreigingsrisico's monitoren. Een derde luik behandelde de (de)radicalisering en de fenomenen en mechanismen in onze maatschappij om hierop in te spelen.

De commissie pleit voor meer geld voor de veiligheidsdiensten en wil een sterkere staatsveiligheid en meer federale politiemensen. Er moet ook meer samenwerking en informatie uitwisseling komen tussen de verschillende diensten. Een centrale kruispuntbank veiligheid moet dit oplossen. Daarnaast moeten ook bepaalde zaken in de strafuitvoering strenger. Zo zouden terroristen en geradicaliseerden die voorwaardelijk vrijkomen in principe niet mogen reizen.

Lees hier de perstekst van het rapport over de veiligheidsarchitectuur: